2018
Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970
KNAPÍK, Jiří a Martin FRANCZákladní údaje
Originální název
Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970
Název česky
Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970
Název anglicky
Between a pioneer scarf and a moped. Children, Youth and Socialism in the Czech Lands 1948–1970
Autoři
KNAPÍK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin FRANC (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. Praha, 727 s. Edice Šťastné zítřky, sv. 30, 2018
Nakladatel
Academia
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/47813059:19240/18:A0000403
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
ISBN
978-80-200-2890-7
Klíčová slova česky
děti; mládež; socialismus
Klíčová slova anglicky
Children; Youth; Socialism
Příznaky
Recenzováno
Návaznosti
GA15-03538S, projekt VaV.
Změněno: 21. 2. 2022 11:21, Zuzana Bergrová
V originále
Předmětem výzkumu jsou děti ve věku povinné školní docházky (6 až 15 let) a dospívající mládež (před dosažením plnoletosti do 18 let) v českých zemích. Časové vymezení 1948–1970 reflektuje zásadní změny ve struktuře dětských organizací v Československu a proměny školské politiky. Na rozdíl od vysokoškolského studentstva česká historiografie zcela postrádá komplexní výzkum mladší generace; kniha nahlíží na děti a mládež hlavně v těchto rámcích: mladá generace mezi rodinou a státem, mimoškolní výchova a volný čas, mediální krajina, sociální péče a ochrana dětí a mládeže, využívání motivu mládí a dětství režimem. Výzkum je ukotven v konceptu kulturních a sociálních dějin.
Anglicky
The subject matter of this research deals with children at the age of compulsory school attendance (6 to 15 years) and teenagers (under 18) in the Czech lands. The time range of 1948-1970 represents a time of fundamental changes in the structure of children’s organisations in Czechoslovakia and changes in educational policy. Unlike for university students, Czech historiography completely lacks any comprehensive research of the younger generation; this book shows to examine children and youth mainly in the following framework: the young generation between the family and the State, extracurricular education and leisure time, media environment, social care and protection of children and youth, and use of the motif of youth and childhood by the regime. The research is anchored in the concept of cultural and social history.