b 2020

Imerzivní média (sférická projekce): Distanční studijní text

GRÁF, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Imerzivní média (sférická projekce): Distanční studijní text

Název česky

Imerzivní média (sférická projekce): Distanční studijní text

Název anglicky

Immersive media (spherical projection)

Autoři

GRÁF, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Opava, 44 s. 2020

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Učebnice

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/47813059:19240/20:A0000657

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

Imerzivní médium; multivizuální projekce; sférická projekce; stereoskopická projekce; rozšířená realita; virtuální realita; planetárium; fulldome; digitální projekce stereoskopie; aktivní brýle; pasivní brýle; stereoskopická sférická projekce

Klíčová slova anglicky

Immersive medium; multivisual projection; spherical projection; stereoscopic projection; augmented reality; virtual reality; planetarium; fulldome; digital stereoscopy projection; active glasses; passive glasses; stereoscopic spherical projection
Změněno: 13. 1. 2021 17:57, RNDr. Tomáš Gráf, Ph.D.

Anotace

V originále

Studijní text definuje pojem imerzivní média a uvádí přehled jednotlivých typů, které souvisejí také s postupným vývojem technologií a nových médií. Je představen téměř stoletý vývoj technologií sférické projekce od prvního projekčního planetária až po zcela digitální stereoskopickou sférickou projekci (na hemisféru nebo na celou sféru). Je zmíněno možné tematické a žánrové zaměření pořadů pro sférickou projekci a také její vhodné využití ke komunikaci vědy. Část věnovaná stereoskopii popisuje princip prostorového vidění a způsoby, jak je možné vytvořit vizuální iluzi trojrozměrného prostoru z dvourozměrných obrazových předloh. Stereoskopie se dělí na aktivní a pasivní, tedy jsou popsány existující technická řešení obou těchto skupin. V další části se text věnuje variantám stereoskopické projekce na rovnou projekční plochu a na hemisféru. Krátce je diskutována volba vhodného a atraktivního obsahu stereoskopické projekce a edukační přínos pro diváky.

Anglicky

The study text defines the concept of immersive media and provides an overview of individual types, which are also related to the gradual development of technologies and new media. It presents almost a century of development of spherical projection technologies from the first projection planetarium to a fully digital stereoscopic spherical projection (on the hemisphere or on the whole sphere). The possible thematic and genre focus of programs for spherical projection is mentioned, as well as its appropriate use for science communication. The section on stereoscopy describes the principle of spatial vision and ways to create a visual illusion of three-dimensional space from two-dimensional images. Stereoscopy is divided into active and passive, so the existing technical solutions of both of these groups are described. In the next part, the text deals with variants of stereoscopic projection on a flat projection surface and on the hemisphere. The choice of suitable and attractive content of stereoscopic projection and the educational benefit for the audience are briefly discussed.

Přiložené soubory