2020
Vivant Denon a kouzlo empíru: Napoleonova hvězda, která oživuje duši
HOCHEL, MarianZákladní údaje
Originální název
Vivant Denon a kouzlo empíru: Napoleonova hvězda, která oživuje duši
Název česky
Vivant Denon a kouzlo empíru: Napoleonova hvězda, která oživuje duši
Název anglicky
Vivant Denon and the Allure of the Empire Style: Napoleon´s Star Who Revives the Soul
Autoři
HOCHEL, Marian (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
první. Opava - Praha, 420 s. 2020
Nakladatel
Slezská univerzita v Opavě - Togga
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/47813059:19240/20:A0000836
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
ISBN
978-80-7476-202-4
Klíčová slova česky
Napoleon I.; Denon; empír; reprezentace; propaganda; kult osobnosti
Klíčová slova anglicky
Napoleon I; Denon; Empire Style; Representation; Propaganda; Cult of Personality
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 5. 2021 23:19, PhDr. Marian Hochel, Ph.D.
V originále
Tato monografie zkoumá vztah mezi Napoleonem Bonaparte (1769–1821) a jeho hlavním poradcem v otázkách umění a vkusu – Dominiquem Vivantem Denonem (1747–1825). Denon hrál rozhodující roli při formování Napoleonova kultu osobnosti prostřednictvím umění. Umění bylo pro něj prostředkem vyjádření; reprezentace, propaganda a kult osobnosti byly formou. Analýza provedená v této knize dokazuje, že umění ve Francii nevedlo po dobu Napoleonovy vlády k nedostatku tvůrčí svobody ani k mentální diktatuře oslavovaného francouzského panovníka. Empírový styl byl zrcadlem vizí Napoleona I., generálního ředitele muzeí Denona a řady umělců, kteří měli zájem se podílet na císařské prezentaci.
Anglicky
This monograph examines the relationship between Napoleon Bonaparte (1769–1821) and his chief adviser in the art – Dominique Vivant Denon (1747–1825). Denon played a decisive role in shaping Napoleon’s personality cult through art. For him, art was a means of expression; representation, propaganda and the cult of personality were form. The analysis carried out in this book proves that art in France during the period of Napoleon’s reign did not lead to the lack of creative freedom or the mental dictatorship of the glorified French sovereign. The Empire style was a mirror of the visions of Napoleon I, the general director of museums Denon, and a number of artists who were willing to participate in the imperial presentation.