FABIÁN, Petr. Využití reflektujících týmů a principů reteamingu ve výuce v sociální práci (The use of reflective teams and principles of reteaming in teaching in social work). Sociální práce, sociálná práca. ostrava: OSU, 2022, vol. 21, No 6, p. 95-99, 240 pp. ISSN 1805-885X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití reflektujících týmů a principů reteamingu ve výuce v sociální práci
Name in Czech Využití reflektujících týmů a principů reteamingu ve výuce v sociální práci
Name (in English) The use of reflective teams and principles of reteaming in teaching in social work
Authors FABIÁN, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociální práce, sociálná práca, ostrava, OSU, 2022, 1805-885X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50901 Other social sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL URL
RIV identification code RIV/47813059:19510/22:A0000417
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
Keywords (in Czech) reflektivní týmy; sociální práce; reteaming
Keywords in English reflective teams; social work; reteaming
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Jana Tamfalová, učo 50913. Changed: 22/3/2023 08:05.
Abstract
CÍLE: Práce si klade za cíl poukázat na možnosti využití reflektivních týmů a principy reteamingu v profesní přípravě sociálních pracovníků. Může také vyvolat odbornou debatu na témata přípravy odborníků pro praxi a nástrojů pro kontinuální vzdělávání. TEORETICKÉ VÝCHODISKA: Příspěvek pracuje s teorií osvojování profesních kompetencí na základě teorie rolí a praxe reflektivních týmů s přístupy reteamingu. METODY: Použité metody mají za cíl ukázat historii a principy reflektivních týmů v praxi. Další část se zaměřuje na metodu reteamingu jako modelu přístupu mezi pomocníkem a příjemcem. Dále je diskutován popis využití těchto technik v profesní přípravě sociálních pracovníků. V závěru jsou shrnuty výsledky strukturovaného dotazování absolventů předmětů, které tyto metody využívají. VÝSLEDKY: Výsledkem je změna výuky vybraných předmětů v odborné přípravě sociálních pracovníků a zpětná vazba studentů. DŮSLEDKY PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Sociální práce je založena na komunikačních a retrospektivních dovednostech vlastních postojů a pracovních postupů. Zavedená změna ve výuce rozvíjí především komunikační dovednosti, včetně práce s vlastním způsobem myšlení a nacházení takových řešení, při kterých klient přestane potřebovat sociální práci.
Abstract (in English)
OBJECTIVES: The work aims to point out the possibility of using reflective teams and the principles of reteaming in the professional training of social workers. It may also trigger a professional debate on the topics of the preparation of experts for practice, and tools for continuous education. THEORETICAL BACKGROUND: The paper works with the theory of acquiring professional competencies based on the role theory and the practice of reflective teams with reteaming approaches. METHODS: The used methods aim to show the history and principles of the reflective teams in practice. The next part focuses on the reteaming method as a model of the approach between the helper and the receiver. Furthermore, the description of the use of these techniques in the professional training of social workers is discussed. In the conclusion, the results of the structured questioning of the graduates of the subjects, which utilize these methods, are summarized. RESULTS: The result is a change in the teaching of selected subjects in the professional training of social workers and student feedback. IMPLICATIONS FOR SOCIAL WORK: Social work is based on the communication and retrospection skills of one´s personal attitudes and work practices. The introduced change in the teaching primarily develops communication skills, including working with one´s own way of thinking and finding such solutions, in which the client ceases to need social work.
PrintDisplayed: 17/7/2024 09:26