c 2024

Scenáristika: Distanční studijní text

PUSTINA KOCÍ, Irena

Základní údaje

Originální název

Scenáristika: Distanční studijní text

Název česky

Scenáristika: Distanční studijní text

Vydání

Opava. Opava, Scenáristika: Distanční studijní text, 2024

Nakladatel

Slezská univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

Scenáristika, dramaturgie, dramatická postava, struktura dramatického vyprávění

Klíčová slova anglicky

Screenwriting, dramaturgy, dramatic character, structure of dramatic narrative
Změněno: 31. 1. 2025 06:01, MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.

Anotace

V originále

Text opory je členěn do logických celků – nejprve se věnuje kapitolám (složkám scé-nářů), které jsou v zásadě společné pro všechny druhy médií. Vysvětluje základní pojmo-sloví, dotkne se i práce dramaturga, coby klíčového spolutvůrce výsledné verze scénáře. Další kapitoly nastíní rozdíly při psaní scénářů pro rozhlas, televizi a film. Další druhy textů, které spadají do kompetencí scenáristů, jsou předmětem posledních částí tohoto stu-dijního textu. Pro přehlednost studijního textu přistoupíme k rozdělení oblasti na dokumentární a hrané žánry, přičemž se má za samozřejmé, že se mohou kombinovat. Pod dokumentární žánry řadím i tvary žurnalistické (reportáž, anketu, rozhovor, portrét atp.). První část stu-dijní opory se věnuje zákonitostem společným pro všechny skupiny, druhá část tohoto textu se soustředí na hranou tvorbu. • Formy a formáty scénářů – scenáristické normy, zvyky, softwary • Scénáře dokumentárních a hraných formátů v rozhlase, televizi a ve filmu – speci-fika a ukázky • Od nápadu k tématu, od tématu k námětu, pre-writing fáze, logline, outline, bodový scénář, treatment • 2 přístupy (dramatická postava vs příběh) • Vyprávěcí struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika aj.) • Dramaturgie – vedení pozornosti diváků • Další scenáristické texty: anotace, synopse, explikace (pitching)

Česky

Text opory je členěn do logických celků – nejprve se věnuje kapitolám (složkám scé-nářů), které jsou v zásadě společné pro všechny druhy médií. Vysvětluje základní pojmo-sloví, dotkne se i práce dramaturga, coby klíčového spolutvůrce výsledné verze scénáře. Další kapitoly nastíní rozdíly při psaní scénářů pro rozhlas, televizi a film. Další druhy textů, které spadají do kompetencí scenáristů, jsou předmětem posledních částí tohoto stu-dijního textu. Pro přehlednost studijního textu přistoupíme k rozdělení oblasti na dokumentární a hrané žánry, přičemž se má za samozřejmé, že se mohou kombinovat. Pod dokumentární žánry řadím i tvary žurnalistické (reportáž, anketu, rozhovor, portrét atp.). První část stu-dijní opory se věnuje zákonitostem společným pro všechny skupiny, druhá část tohoto textu se soustředí na hranou tvorbu. • Formy a formáty scénářů – scenáristické normy, zvyky, softwary • Scénáře dokumentárních a hraných formátů v rozhlase, televizi a ve filmu – speci-fika a ukázky • Od nápadu k tématu, od tématu k námětu, pre-writing fáze, logline, outline, bodový scénář, treatment • 2 přístupy (dramatická postava vs příběh) • Vyprávěcí struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika aj.) • Dramaturgie – vedení pozornosti diváků • Další scenáristické texty: anotace, synopse, explikace (pitching)