2024
Scenáristika: Distanční studijní text
PUSTINA KOCÍ, IrenaZákladní údaje
Originální název
Scenáristika: Distanční studijní text
Název česky
Scenáristika: Distanční studijní text
Autoři
Vydání
Opava. Opava, Scenáristika: Distanční studijní text, 2024
Nakladatel
Slezská univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky
Scenáristika, dramaturgie, dramatická postava, struktura dramatického vyprávění
Klíčová slova anglicky
Screenwriting, dramaturgy, dramatic character, structure of dramatic narrative
Změněno: 31. 1. 2025 06:01, MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.
V originále
Text opory je členěn do logických celků – nejprve se věnuje kapitolám (složkám scé-nářů), které jsou v zásadě společné pro všechny druhy médií. Vysvětluje základní pojmo-sloví, dotkne se i práce dramaturga, coby klíčového spolutvůrce výsledné verze scénáře. Další kapitoly nastíní rozdíly při psaní scénářů pro rozhlas, televizi a film. Další druhy textů, které spadají do kompetencí scenáristů, jsou předmětem posledních částí tohoto stu-dijního textu. Pro přehlednost studijního textu přistoupíme k rozdělení oblasti na dokumentární a hrané žánry, přičemž se má za samozřejmé, že se mohou kombinovat. Pod dokumentární žánry řadím i tvary žurnalistické (reportáž, anketu, rozhovor, portrét atp.). První část stu-dijní opory se věnuje zákonitostem společným pro všechny skupiny, druhá část tohoto textu se soustředí na hranou tvorbu. • Formy a formáty scénářů – scenáristické normy, zvyky, softwary • Scénáře dokumentárních a hraných formátů v rozhlase, televizi a ve filmu – speci-fika a ukázky • Od nápadu k tématu, od tématu k námětu, pre-writing fáze, logline, outline, bodový scénář, treatment • 2 přístupy (dramatická postava vs příběh) • Vyprávěcí struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika aj.) • Dramaturgie – vedení pozornosti diváků • Další scenáristické texty: anotace, synopse, explikace (pitching)
Česky
Text opory je členěn do logických celků – nejprve se věnuje kapitolám (složkám scé-nářů), které jsou v zásadě společné pro všechny druhy médií. Vysvětluje základní pojmo-sloví, dotkne se i práce dramaturga, coby klíčového spolutvůrce výsledné verze scénáře. Další kapitoly nastíní rozdíly při psaní scénářů pro rozhlas, televizi a film. Další druhy textů, které spadají do kompetencí scenáristů, jsou předmětem posledních částí tohoto stu-dijního textu. Pro přehlednost studijního textu přistoupíme k rozdělení oblasti na dokumentární a hrané žánry, přičemž se má za samozřejmé, že se mohou kombinovat. Pod dokumentární žánry řadím i tvary žurnalistické (reportáž, anketu, rozhovor, portrét atp.). První část stu-dijní opory se věnuje zákonitostem společným pro všechny skupiny, druhá část tohoto textu se soustředí na hranou tvorbu. • Formy a formáty scénářů – scenáristické normy, zvyky, softwary • Scénáře dokumentárních a hraných formátů v rozhlase, televizi a ve filmu – speci-fika a ukázky • Od nápadu k tématu, od tématu k námětu, pre-writing fáze, logline, outline, bodový scénář, treatment • 2 přístupy (dramatická postava vs příběh) • Vyprávěcí struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika aj.) • Dramaturgie – vedení pozornosti diváků • Další scenáristické texty: anotace, synopse, explikace (pitching)