UBK10117 History of World theatre II/2

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2009
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámení se základními otázkami dějin světového divadla v souvislosti s obecnými dějinami kultury a umění. Přednášky se budou konkrétně věnovat problematice divadla a dramatu období 2. poloviny 19. století až do nástupu evropské moderny a avantgardních divadních hnutí.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Divadlo evropského realismu a počátky moderního divadla
    Od romantismu k realistické estetice: nástup Meiningenských - historický realismus v jejich divadle (výprava, režie, výchova k herectví, repertoár). Richard Wagner a teorie Gesamtkunstwerk. Evropská realistická dramatická tvorba: ruská škola (N. V. Gogol, A. N. Ostrovskij, A. V. Suchovo-Kobylin), Henrik Ibsen, G. B. Shaw, A. P. Čechov. Psychologický realismus: K. S. Stanislavskij a MCH(A)T.
    2. Divadelní naturalismus
    Program naturalistického divadla (Emil Zola). Paříž: Théâtre Libre (André Antoine). Berlín: Freie Bühne (Otto Brahm). Londýn: Independent Theatre (G. B. Shaw, J. T. Grein). Stockholm: Intimní divadlo (August Strindberg). Gerhart Hauptmann.
    3. Divadlo v období moderny - nástup moderních divadelních směrů
    Symbolismus, impresionismus, expresionismus. Proměny inscenačního stylu v divadelní praxi údobí moderny. Dramatická tvorba moderny v jejích jednotlivých projevech (Maurice Maeterlinck, Paul Claudel, Gerhardt Hauptmann, Henrik Ibsen, Frank Wedekind, Oscar Kokoschka, Arthur Schnitzler, Stanislaw Przybyszewski aj.).
    4. Divadlo evropské avantgardy
    Kubismus, futurismus, dadaismus a surrealismus na divadle. Ruský konstruktivismus, evropský funkcionalismus a divadlo v Bauhausu. Dramatická tvorba údobí avantgardy a její proměny.
Literature
    required literature
  • BERNARD, J. - KOPECKÝ, J.:. Co je divadlo. Praha 1983. info
  • BROCKETT, O. G.:. Dějiny divadla. Praha: Lidové nakladatelství 1999. info
  • Juzovskij, I.:. Dramatika Gorkého. Praha 1962. info
  • Hyvnar, J.:. Francouzská divadelní reforma. Praha 1996. info
  • Jouvet, L.:. Herec nepřevtělený. Praha 1967. info
  • Mejerchold-Tairov-Ochlopkov.:. Moderní tvář divadla. Praha 1962. info
  • Brecht, B.:. Myšlenky. Praha 1958. info
  • Tairov, A.:. Odpoutané divadlo. Praha 1927. info
  • Piscator, E.:. Politické divadlo. Praha 1971. info
  • Bablet, D.:. Scénické revoluce dvacátého století. (Výběr, in: Scénografie 2/76.) Praha 1976. info
  • Kalina, J.:. Svet kabaretu. Bratislava 1966. info
  • BLAHNÍK, V. K.:. Světové dějiny divadla. Praha 1929. info
Language of instruction
English
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2009/UBK10117