FPF:UBK10127 History of World theatre III/2 - Course Information
UBK10127 History of World theatre III/2
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2012
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Pavla Bergmannová (lecturer)
doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Pavla Bergmannová
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Cultural dramaturgy with the focus on theatre (programme FPF, B8203 DrUm)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem přednášky je seznámit posluchače v základních rysech s hlavními vývojovými etapami světového divadla a dramatu období od poloviny 20. století až do současnosti. Kromě seznámení s významnými světovými dramatiky je zájem soustředěn zejména na vývojové tendence v divadle po 2. světové válce - tedy na tzv. druhou divadelní reformu a její představitele. Výklad neopomene zdůraznit ani proměny dramaturgie a inscenační praxe éry postmoderního divadla (Kirby, Wilson, Poutney...). Významný důraz je také kladen na souvislosti s obecnými dějinami kultury a umění a zasazení do vývojového kontextu světové kultury.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Francouzské divadlo a drama po roce 1945.
2. Absurdní divadlo a existencialismus: Od surrealismu k absurditě.Esslinova teorie absurdního dramatu. Přestavitelé absurdního dramatu: Samuel Beckett, Eugene Ionesco, Arthur Adamov, Harold Pinter, Jean Genet, Slawomir Mrožek. Existencialismus na divadle (Sartre, Camus).
3. Divadlo a drama v německé jazykové oblasti.
4. Vývojové tendence v divadle po 2. světové válce: druhá divadelní reforma: Living theatre (Malina, Beck). Open Theatre. Bread and Puppets Theatre. Eugenio Barba a Odin teatret.
5. Peter Brook. Judith Malinová.
6. Polské divadlo: Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor.
7. Vztah moderny a postmoderny. Postmoderní inscenační postupy (zejména Robert Wilson).
8. Americká dramatická tvorba 20. století: Eugene O´Neill, Arthur Miller, Thorthon Wilder, T. Williams, Edward Albee.
- 1. Francouzské divadlo a drama po roce 1945.
- Literature
- required literature
- Esslin, M.:. Absurdní divadlo. In: Prolegomena scénografické encyklopedie 11. info
- BERNARD, J. - KOPECKÝ, J.:. Co je divadlo. Praha 1983. info
- BROCKETT, O. G.:. Dějiny divadla. Praha: Lidové nakladatelství 1999. info
- Francouzská divadelní reforma. Praha 1996. Dějiny tance a baletu. Bratislava 1981. info
- Partner, P.:. Experimentální divadlo. Praha 1971. info
- Hyvnar, J.:. Francouzská divadelní reforma. Praha 1996. info
- Brecht, B.:. Myšlenky. Praha 1958. info
- Bablet, D.:. Scénické revoluce dvacátého století. (Výběr, in: Scénografie 2/76.) Praha 1976. info
- Smysl nebo nesmysl. Groteskno v moderním dramatu. Pět esejů. Praha 1966. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2012, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2012/UBK10127