FPF:UCJNP047 Social interaction in language - Course Information
UCJNP047 Social interaction in language teaching
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2013
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- German for Teachers (programme FPF, B7310 Filo)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti se v rámci předmětu seznámí s otázkami interakcí při vyučování cizím jazykům. Naučí se organizovat vyučovací jednotku tak, aby brali ohled na individuální zvláštnosti žáků, aplikovali diferencovaný přístup a plánovali výuku, aby byla co nejefektivnější, a žáci účelně využívali čas ve vyučování i při domácí přípravě. Práci ve skupinách budou organizovat tak, aby se do ní zapojili všichni žáci. Posluchači se seznámí se strategiemi a technikami učení v různých typech sociálních interakcí v cizojazyčné výuce. Studenti se naučí prakticky aplikovat různé sociální formy ve výuce: Vést rozhovor, diskusi, moderovat aktivity, hodnotit výkony respondentů, řešit konflikty ve třídě apod. Pro zlepšení interakcí se naučí využívat různé formy pozorování, provádět záznamy a uplatňovat je.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Historische Perspektive des Fremdsprachenunterrichts
2. Die Sensibilisierung für Gruppenarbeit
3. Definitionen von `Gruppe`
4. Der Wechsel von sozialen Organisationsformen im Fremdsprachenunterricht
5. Die Einführung von Gruppenarbeit
6. Phasen der Gruppenarbeit
7. Innere Differenzierung in Gruppenarbeit
8. Offener Unterricht
9. Gruppenpuzzle
10. Stationenlernen
11. Freiarbeit
12. Projektunterricht
- 1. Historische Perspektive des Fremdsprachenunterrichts
- Literature
- recommended literature
- Bimmel, P./Kast, B./Neuner,G. Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. info
- Henrici, G./ Riemer, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. info
- Apeltauer, E. Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. info
- Schwerdtfeger, I. C. Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin, München: Langenscheidt, 2001. info
- Bausch, K.-R./Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel:Francke Verlag, 1995. info
- Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: Centrum dalšího vzdělávání učitelů Masarykovy univerzity, 1995. info
- Bimmel, P./Rampillon. Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin, München: Langenscheidt, 2000. info
- Language of instruction
- German
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 5 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UCJNP047