UPPVIK031 Etopedia

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
10/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Michaela Šedá, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus
  • 1. History of the discipline of ethopedics, attitudes of society and significant representatives
  • 2. Interdisciplinarity of the discipline of ethopedics, its relationship to other sciences
  • 3. Paradigms of the discipline of etopaedia and current trends in the discipline
  • 4. Problem behaviour, behavioural disorder, risk behaviour
  • 5. Determination, etiology, factors of problem behaviour and behavioural disorders
  • 6. Classification framework of behavioural disorders, typology and description
  • 7. Counselling, approaches and basic areas
  • 8. Diagnosis in etopaedic practice
  • 9. Re-education, approaches and basic areas
  • 10. Institutional care, protective and institutional education
  • 11. Residential facilities, impacts and risks
  • 12. Legislative, strategic and methodological documents to prevent risk behaviour
  • 13. Revision of curriculum
Literature
    required literature
  • ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA and Petr FRANIOK. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. 2017, 171 pp. ISBN 978-80-7464-884-7. info
  • KALEJA, Martin. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013, 264 pp. ISBN 978-80-7464-396-5. info
  • KALEJA, Martin, Andrea PREČUCHOVÁ ŠTEFANOVIČOVÁ and Monika ŠULOVSKÁ. Problémové správanie verzus poruchy správania u žiakov základných škôl (Problematic behavior vs. behavioral disorders in primary school pupils). Prvé vydanie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta, 2014, 126 pp. ISBN 978-80-89726-18-9. info
  • KALEJA, Martin, Andrea PREČUCHOVÁ ŠTEFANOVIČOVÁ, Monika ŠULOVSKÁ and Dorota SMETANOVÁ. Prejavy správania u vybraných skupín žiakov základných škôl (Manifestations of behavior in selected groups of primary school pupils). Prvé vydanie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta, 2014, 135 pp. ISBN 978-80-89726-17-2. info
  • SEARS, R. Cognitive Behavioral Therapy & Mindfulness Toolbox: 50 Tips, Tools and Handouts for Anxiety, Stress, Depression, Personality and Mood Disorders. US: PESI Publishing and Media, 2017
  • KALEJA, M. Dítě v riziku poruch chování, s poruchou chování a s problémy v chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
  • Martin Kaleja. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1. info
  • KALEJA, Martin. Základy etopedie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5. info
    recommended literature
  • ADAMUS, Petr, Petr FRANIOK, Martin KALEJA and Eva ZEZULKOVÁ. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2015, 131 pp. ISBN 978-80-7464-798-7. info
  • KALEJA, Martin. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 247 pp. ISBN 978-80-7464-544-0. Digitalizovaný dokument info
  • KALEJA, Martin. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze ((Un) prepared Teacher and Pupil in an Environment of Social Exclusion). Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2015, 109 pp. vydání první. ISBN 978-80-7510-160-0. info
Assessment methods
Credit full-time study: regular attendance at seminars, active participation in seminars, elaboration of an assignment and its presentation at the seminar
Credit part-time study: completion of correspondence assignments - see study material
Exam: on compulsory literature and lectures
*Specification of the conditions for completion of the course will always be placed in the information system before the start of the course in the semester.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 10 HOD/SEM.
Teacher's information
A 3 hour block of consultations as a minimum - by appointment, e-mail.
The course is also listed under the following terms Summer 2019, Winter 2019, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UPPVIK031