UPPVIK044 Minority Cultures

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
8/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jana Kočí, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 21. 2. 11:25–13:00 C309, Fri 7. 3. 9:45–11:20 C309, Fri 21. 3. 9:45–11:20 C207, Fri 28. 3. 9:45–11:20 C309
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus
  • 1. Basic constructs and the terminological basis
  • 2. Typology of minority cultures in the Czech context
  • 3. Target and dominant groups, oppression and its forms
  • 4. Anti-prejudice education, attitudinal and opinion patterns
  • 5. Multicultural education in school education
  • 6. Multicultural educator, personal profile and his competence
  • 7. Religious groups and their contextual context
  • 8. Migration as a societal problem
  • 9. Roma groups and their contextual circumstances
  • 10. Vietnamese groups and their contextual circumstances
  • 11. Sexuality and its contextual circumstances
  • 12. Intact and people with disabilities, disadvantages
  • 13. Revision of curriculum
Literature
    required literature
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus - ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 9788073677091.
    recommended literature
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A., CICHÁ, M. a GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • LÉVI-STRAUSS, C. Antropologie a problémy moderního světa. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2098-5.
  • HIRT, T. a JAKOUBEK, M. (ed.). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
  • MOREE, D. Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. Dostupné na WWW: www.mezikulturnidialog.cz/res /data/011/001326.pdf.
  • ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu: zdroje a formy rasismu a netolerance: informace o národnostních menšinách: hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073671822.
  • TESAŘ, F. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-097-9.
  • BANKS, J. A., McGEE BANKS, CH. A. Multicultural Education: Issues and Perspectives, 9th Edition. 2015. ISBN 978-1-119-22755-7.
    not specified
  • Zákon č. 273/2001 Sb. Zákon o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů
Teaching methods
lecture, discussion, group work, work with text
Assessment methods
test on compulsory literature and lectures
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2019, Winter 2019, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UPPVIK044