UPPVIP045 Introduction to counselling

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (lecturer)
doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Mon 19. 2. to Sun 14. 4. Wed 10:35–11:20 C201
  • Timetable of Seminar Groups:
UPPVIP045/A: Mon 19. 2. to Sun 14. 4. Wed 11:25–12:10 C201, T. Matulayová
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
This course is designed to introduce students to counseling as a profession, a science, and a theory. Another goal is to provide students with an overview of the institutionalization and specifics of counseling in three selected sectors - education, social welfare, and health care. The course will provide an overview of basic counseling theories and approaches and introduce motivational interviewing and its use in counseling practice.
Learning outcomes
The learner will be able to: Define counselling as a profession, science and theory. Explain the institutionalization of counseling in the ministries of education, social affairs and health Name and critically reflect on the specificities of counselling in the education, social affairs and labor and health sectors The learner will understand the differences in the basic theories and approaches applied in counselling. The learner will be able to apply the principles and selected techniques of motivational interviewing in counseling practice.
Syllabus
  • 1.Counseling – definition and nature of counseling. 2.Counseling systems and their description. Typology of counseling assistance. 3.Counseling theories and approaches. 4.Counseling as a profession. Competence of counseling workers. 5.Counseling in the field of education. 6.Pedagogical and psychological counseling. 7.Educational and vocational counseling. 8.Special education counseling. 9.Counseling in the field of labor and social affairs. 10.Counseling in the field of healthcare. 11.Motivational interviewing. 12.Selected techniques of motivational interviewing.
Literature
    required literature
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 269 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • KNOTOVÁ, Dana a kol. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • MERTIN, Václav a kol. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. 363 s. ISBN 978-80-7478-356-2.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. 147 stran. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • ŠTECH, Stanislav a ZAPLETALOVÁ, Jana. Úvod do školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 230 s. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • CULLEY, Sue a BOND, Tim. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 222 s. Spektrum; 60. ISBN 978-80-7367-452-6.
  • HORSKÁ, Bohuslava, LÁSKOVÁ, Andrea a PTÁČEK, Ladislav. Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. 197 s. Učebnice pro obor sociální práce;ISBN 978-80-7419-034-6.
    recommended literature
  • JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 141 s. ISBN 978-80-7367-590-5.
  • MAHROVÁ, Gabriela a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 168 s. Sestra. ISBN 978-80-247-2138-5.
  • STUDENT, Johann-Christoph, MÜHLUM, Albert a STUDENT, Ute. Sociální práce v hospici a paliativní péče. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 161 s. ISBN 80-7319-059-1.
  • DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Poradenská a sociální psychologie práce. Vydání první. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2016. 95 stran. Edice učebních textů. ISBN 978-80-87839-69-0.
  • DRYDEN, Windy. Poradenství. Praha: Portál, 2008. 117 s. Stručný přehled. ISBN 978-80-7367-371-0.
  • PEŠOVÁ, Ilona a ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 150 s. Psyché. ISBN 80-247-1216-4.
  • HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. 119 s. ISBN 978-80-262-0221-9.
  • SCHNEIDEROVÁ, Anna. Základy poradenství: učební text pro distanční studium. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 81 s. Studijní texty. ISBN 978-80-7368-523-2.
  • BOBEK, Milan a PENIŠKA, Petr. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese: s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Brno: NC Publishing, 2008. 286 s.
  • VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2020. 543 stran. ISBN 978-80-262-1704-6.
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido, 2008. 69 s. ISBN 978-80-7315-169-0.
Teaching methods
Explanation, discussion, presentation, demonstration of processes.
Activating methods - brainstorming, observation, interpretation of processes, situational methods, critical thinking.
Assessment methods
Conditions for registration for the exam: Submission of a seminar paper on the topic Current state of a selected type of counseling in the Czech Republic, with a minimum length of 3 standard pages, including the conclusion and a bibliography, citations according to the ISO 690 standard.
Deadline (applicable to all): by 13.04.2023.
Exam - written test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Konzultační hodiny v LS online po předchozí domluvě emailem. Kontakt: tatiana.matulayova@fvp.slu.cz
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UPPVIP045