UPPV00111 Communication for Teachers - seminar

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2012
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
UPPV00020 Introduction to Pedagogy
Základní znalosti a dovednosti z oblasti pedagogické komunikace.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seminář z Komunikace pro učitele úzce navazuje na přednášky z daného předmětu, kde jsou témata teoreticky rozpracována a následně v seminářích prakticky osvojena. Vyspělé komunikační dovednosti jsou nebytné pro povolání učitele a proto tento seminář patří k základům vysokoškolské přípravy učitele. V semináři studenti prakticky rozvíjení komunikační dovednosti zejména v pedagogických situacích, tzn. natrénují verbální projev, zkvalitní neverbální komunikaci, empatické naslouchání, vedení rozhovoru, zvládání problémových situací a v neposlední řadě prohloubí vlastní sebepoznání.
Syllabus (in Czech)
  • Překážky v komunikace, stereotypy, zlozvyky.
    Komunikace a temperament.
    Efektivní verbální komunikace.
    Zvládání řeči těla.
    Techniky aktivního naslouchání.
    Empatické naslouchání.
    Zvládání konfliktů.
Literature
    required literature
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 70-7178-844-9. info
  • BĚLOHLÁVKOVÁ, V. Řeč těla. Praha: Computer press, 2001. info
  • PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
    recommended literature
  • KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. info
  • NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1998. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. info
    not specified
  • HERMOCHOVÁ, S., NEUMAN, J. Hry do kapsy I, II, III, IV. Praha: Portál, 2003. info
  • HOPPEOVI, S. a H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. info
  • HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. info
  • BAKALÁŘ, E. Nové psychohry. Praha: Portál, 1998. info
  • BAKALÁŘ, E. Psychohry 2. Praha: Vyšehrad, 1995. info
  • BAKALÁŘ, E. Psychohry. Praha: Mladá fronta, 1989. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2006, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2012/UPPV00111