FVP:UPPVIP031 Etopedia - Course Information
UPPVIP031 Etopedia
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2022
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Timetable
- Tue 10:35–11:20 C205
- Timetable of Seminar Groups:
UPPVIP031/B: Tue 12:15–13:00 C205, J. Viktorin - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, SPP)
- Syllabus
- 1. History of the discipline of ethopedics, attitudes of society and significant representatives
- 2. Interdisciplinarity of the discipline of ethopedics, its relationship to other sciences
- 3. Paradigms of the discipline of etopaedia and current trends in the discipline
- 4. Problem behaviour, behavioural disorder, risk behaviour
- 5. Determination, etiology, factors of problem behaviour and behavioural disorders
- 6. Classification framework of behavioural disorders, typology and description
- 7. Counselling, approaches and basic areas
- 8. Diagnosis in etopaedic practice
- 9. Re-education, approaches and basic areas
- 10. Institutional care, protective and institutional education
- 11. Residential facilities, impacts and risks
- 12. Legislative, strategic and methodological documents to prevent risk behaviour
- 13. Revision of curriculum
- Literature
- required literature
- ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA and Petr FRANIOK. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. 2017, 171 pp. ISBN 978-80-7464-884-7. info
- KALEJA, Martin. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013, 264 pp. ISBN 978-80-7464-396-5. info
- KALEJA, Martin, Andrea PREČUCHOVÁ ŠTEFANOVIČOVÁ and Monika ŠULOVSKÁ. Problémové správanie verzus poruchy správania u žiakov základných škôl (Problematic behavior vs. behavioral disorders in primary school pupils). Prvé vydanie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta, 2014, 126 pp. ISBN 978-80-89726-18-9. info
- KALEJA, Martin, Andrea PREČUCHOVÁ ŠTEFANOVIČOVÁ, Monika ŠULOVSKÁ and Dorota SMETANOVÁ. Prejavy správania u vybraných skupín žiakov základných škôl (Manifestations of behavior in selected groups of primary school pupils). Prvé vydanie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta, 2014, 135 pp. ISBN 978-80-89726-17-2. info
- SEARS, R. Cognitive Behavioral Therapy & Mindfulness Toolbox: 50 Tips, Tools and Handouts for Anxiety, Stress, Depression, Personality and Mood Disorders. US: PESI Publishing and Media, 2017
- KALEJA, M. Dítě v riziku poruch chování, s poruchou chování a s problémy v chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
- KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
- Martin Kaleja. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1. info
- KALEJA, Martin. Základy etopedie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5. info
- recommended literature
- ADAMUS, Petr, Petr FRANIOK, Martin KALEJA and Eva ZEZULKOVÁ. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2015, 131 pp. ISBN 978-80-7464-798-7. info
- KALEJA, Martin. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 247 pp. ISBN 978-80-7464-544-0. Digitalizovaný dokument info
- KALEJA, Martin. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze ((Un) prepared Teacher and Pupil in an Environment of Social Exclusion). Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2015, 109 pp. vydání první. ISBN 978-80-7510-160-0. info
- Assessment methods
- Credit full-time study: regular attendance at seminars, active participation in seminars, elaboration of an assignment and its presentation at the seminar
Credit part-time study: completion of correspondence assignments - see study material
Exam: on compulsory literature and lectures
*Specification of the conditions for completion of the course will always be placed in the information system before the start of the course in the semester. - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- A 3 hour block of consultations as a minimum - by appointment, e-mail.
- Enrolment Statistics (Summer 2022, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2022/UPPVIP031