UPPVIK035 Preventive Activities

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2024
Extent and Intensity
10/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 1. 3. 8:05–11:20 C207, 16:25–17:10 C207, Fri 12. 4. 10:35–13:00 C207, Fri 10. 5. 16:25–18:00 PED
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 19/25, only registered: 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby a realizace preventivních programů ve školách. Studenti získají teoretické znalosti z oblasti primární prevence a praktické zkušenosti s využíváním různých metod práce s dětmi i s konkrétními technikami a aktivitami. Důraz je kladen zejména na dovednost náležitě strukturovat preventivní program a na adekvátní volbu aktivit pro dané téma programu a věkovou kategorii cílové skupiny. Součástí praktické přípravy bude vytvoření preventivního programu pro konkrétní oblast rizikového chování. Výuka bude probíhat interaktivní formou, ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Budou využity dialogické metody (např. diskuze, rozbor, zpětná vazba, brainstorming), aktivizující metody (např. hry, simulace, hraní rolí, demonstrace), pozorování, domácí cvičení. Studenti budou pracovat individuálně i ve skupinách.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Historie a současné pojetí preventivních aktivit v ČR
  • 2. Základní dělení preventivních aktivit dle koncepce školské prevence rizikového chování
  • 3. Cílové skupiny preventivních aktivit a vývojová specifika dle věkových skupin
  • 4. Kontext a prostředí realizace preventivních aktivit
  • 5. Spolupráce s pedagogy a dalšími odborníky – návazné aktivity a součinnost více institucí
  • 6. Skupinová dynamika preventivních aktivit
  • 7. Preventivní techniky – icebreakery a warm-up aktivity
  • 8. Preventivní techniky – seznamovací aktivity
  • 9. Preventivní techniky – kohezní aktivity a artefiletické techniky
  • 10. Techniky všeobecné primární prevence
  • 11. Techniky selektivní primární prevence dle typu rizikového chování
  • 12. Krizové a mimořádné scénáře během preventivních aktivit
  • 13. Evaluace preventivních programů a aktivit
Literature
    required literature
  • MIOVSKÝ, M. et al. Prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-392-1.
  • MIOVSKÝ, M. et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-395-2.
  • MIOVSKÝ, M. et al. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-394-5.
  • MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0. info
  • Metodická doporučení MŠMT - https://www.msmt.cz/uploads/Metodicke_doporuceni_uvodni_cast.doc
  • Drogy info: https://www.drogy-info.cz/
  • Trauma: https://www.podporainkluze.cz/material/infografiky-trauma/
  • Traumatizovaný mozek: https://www.podporainkluze.cz/material/traumatizovany-mozek/
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
  • Školní preventivní program https://www.msmt.cz/file/7347_1_1
  • Braun, R. (2014) Praktikum školní psychologie.
    recommended literature
  • CHARVÁT, M., JURYSTOVÁ, L. & MIOVSKÝ, M. Čtyřúrovňový model kvalifikačních stupňů pro pracovníky v primární prevenci rizikového chování ve školství. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-71-2.
  • KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4450-6.
  • MIOVSKÝ, M. a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Druhé, přepracované a doplněné vyd. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-391-4.
  • MARTANOVÁ, Veronika a kol. Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-75-0. info
  • VALENTA, M., HUMPOLÍČEK, P. et al. Hra v terapii. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-1190-7.
  • Metodiky Odyssea - https://www.odyssea.cz/metodiky/lekce-a-kurzy/
  • Sumář dobré praxe: https://bein.ped.muni.cz/sumar-dobre-praxe
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s diskusí Pozorování Práce ve skupinách Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Assessment methods (in Czech)
Online test z povinné literatury a přednášek (splnění 75 %).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 10 HOD/SEM.
Teacher's information
Students will be able to consult via e-mail, individually or in group consultations even during a lecture.

The course is also listed under the following terms Summer 2019, Winter 2019, Summer 2022, Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UPPVIK035