UPPVBP068 Preventive Programs

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2017
Extent and Intensity
1/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Lucie Šimečková (seminar tutor)
Guaranteed by
Lucie Šimečková
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby a realizace preventivních programů ve školách. Studenti získají teoretické znalosti z oblasti primární prevence a praktické zkušenosti s využíváním různých metod práce s dětmi i s konkrétními technikami a aktivitami. Důraz je kladen zejména na dovednost náležitě strukturovat preventivní program a na adekvátní volbu aktivit pro dané téma programu a věkovou kategorii cílové skupiny. Součástí praktické přípravy bude vytvoření preventivního programu pro konkrétní oblast rizikového chování, jehož důležitým aspektem bude propojení s praxí. Průběh semináře bude mít výcvikový charakter. Výuka bude probíhat interaktivní formou, ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Budou využity dialogické metody (např. diskuze, rozbor, zpětná vazba, brainstorming), aktivizující metody (např. hry, simulace, hraní rolí, demonstrace), pozorování, domácí cvičení. Studenti budou pracovat individuálně i ve skupinách.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní informace a pojmy z oblasti primární prevence v resortu školství (systém, účastníci, formy rizikového chování, minimální preventivní program školy)
    2. Práce se třídou (zásady, principy, skupinová dynamika; vytvoření raportu, nastavení pravidel, spolupráce, motivace, zpětná vazba, oceňování aj.)
    3. Hry, aktivity, techniky (rozdělení, charakteristika, využití; výhody, nesnáze, rizika; práce s pomůckami, s příběhy aj.)
    4. Struktura preventivního programu (téma, cílová skupina, aktivity, cíl - klíčové kompetence cílové skupiny)
    5. Tvorba a následná prezentace preventivního programu před ostatními účastníky semináře (rozbor, zpětná vazba)
    6. Náslech konkrétního preventivního programu ve škole vedený jiným realizátorem (závisí na dohodě se školami)
Literature
    required literature
  • Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č.j. 21291/2010-28. info
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. info
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
  • MIOVSKÝ, Michal a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. info
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. info
  • SMÉKALOVÁ, E. et al. Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patologických jevů. Olomouc: Katedra psychologie, Filozofická fakult, 2007. ISBN 80-7326-118-9. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-5612-4. info
    recommended literature
  • www.adiktologie.cz. info
  • www.mkv.cz. info
  • www.msmt.cz. info
  • www.odyssea.cz. info
  • www.osv.cz. info
  • www.prevence-info.cz. info
  • www.rvp.cz. info
  • www.sikana.org. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0. info
  • HERGETOVÁ, A. et al. Zavádění preventivních opatření proti rizikovému chování ve škole. Praha: NÚ pro vzdělávání, šk. poradenské zařízen, 2012. ISBN 978-80-87652-69-5. info
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. info
  • LISÁ, E. et al. Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-746-6. info
  • SMOLÍK, J. Subkultury mládeže. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7. info
  • MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5. info
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie : analýza příčin a možností ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. info
  • PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
  • Instruktoři Brno. Fond her. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80251-1675-3. info
  • CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6. info
  • FRANC, D. et al. Učení zážitkem a hrou. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9. info
  • VALIŠOVÁ, A. Kominkace a vzájemné porozumění: Hry pro dospívající. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0842-6. info
  • KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
  • BENDL, S. Ukázněná třída. Praha: TRITON, 2005. ISBN 80-7254-624-4. info
  • ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3. info
  • CHMELÍK, J. et al. Mravnost, pornografie, a mravnostní kriminalita. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-739-6. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-0809. info
  • HOPE, S. et al. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6. info
  • EYRE, L., EYRE, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9. info
  • BAKALÁŘ, E. Předposlední psychohry. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-447-8. info
  • HRKAL, J. et al. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-660-8. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-93-3. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
  • CHARLES, A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-601-2. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
One-to-One tutorial
Laboratory work
Assessment methods
Written test
Credit
Seminar work
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2017/UPPVBP068