UPPVFK059 Reminiscence Therapy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2017
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí s reminiscenční terapií jakožto specifickou metodou práce využívanou v péči o seniory, která je založená na uznání důležitosti vzpomínek a vzpomínání. Na přednáškách jsou studenti seznámeni s nejrůznějšími aspekty reminiscenční terapie v institucionální i domácí péči o seniory. Předmět je zaměřen na rozvoj a kultivaci osobnostních i profesních kompetencí studentů pro využívání formální i neformální reminiscence v individuálním a skupinovém přístupu k seniorům.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vzpomínání a jeho role v lidském životě - funkce vzpomínání, taxonomie vzpomínání, typologie vzpomínajících.
    2. Reminiscenční terapie - vznik a vývoj, základní principy.
    3. Formy reminiscenční terapie
    4. Zdroje reminiscenční terapie - reminiscenční pomůcky, komunitní zdroje, lidské zdroje.
    5. Reminiscenční terapeut - kompetence terapeuta, psychohygiena terapeuta, role terapeuta.
    6. Individuální reminiscenční terapie.
    7. Skupinová reminiscenční terapie - fáze přípravy, fáze existence skupiny, závěrečná fáze.
    8. Formální a neformální reminiscenční terapie. Možné problémy - prevence, eliminace.
    9. Reminiscence u osob se specifickými potřebami - senioři po CMP, s depresí, s demencí, s úzkostí, se zhoršeným zrakem či sluchem apod.
    10. Konkrétní reminiscenční aktivity I. - kniha vzpomínek, kniha životního příběhu, box vzpomínek.
    11. Konkrétní reminiscenční aktivity II. - využití kreativních přístupů v reminiscenční terapii.
    12. Konkrétní reminiscenční aktivity III. - otevřenost a prostupnost vůči komunitě, vzpomínková setkání, výroční aktivity.
Literature
    required literature
  • ŠPATENKOVÁ, N., BOLOMSKÁ, B. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0. info
  • JANEČKOVÁ, H., VACKOVÁ, M. Reminiscence. Praha: Portál, 2010. ISBN 80-736-75-811. info
    recommended literature
  • WEHNER, L. SCHWINGHAMMER, Y. Smyslová aktivizace v péči o seniory s klienty s demencí. Praha: Grada publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4423-0. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogika. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2893-2. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. Gerontopsychologie. Olomouc: UP, 2009. ISBN 978-80-244-2474-3. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020.
  • Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2017/UPPVFK059