UPPVBP030 Professional Practical Training III

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2020
Extent and Intensity
0/160/0. 8 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Úspěšné absolvování předmětů Odborná praxe I, II
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Odborná praxe III je realizována formou individuální stáže (v celkovém rozsahu 160 hod.) ve vybraném zařízení resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti. Nesmí se opakovat poskytovatel praxe nebo cílová skupina z předchozích typů praxí. Termín výkonu odborné praxe pro studenty prezenční formy studia je v průběhu zimního semestru 2020/ 160 hodin. Cílem odborné praxe je získat zkušenost z každodenní běžné práce s klientem v terénu, jeho životními podmínkami, potřebami, zažít každodenní fungování vybraného zařízení za plného provozu. Měl by chápat cíle, metody, které pracoviště při práci s klientem používá, reflektovat vlastní pozici v dané organizaci, rozvíjet komunikační dovednosti, přijímat a interpretovat informace atd. Student je vázán mlčenlivostí a před nástupem na praxi mít vyřízeny veškeré formální náležitosti spojené s výkonem praxe (včas požádat o souhlas s místem konání praxe, po jehož získání student vyplní Souhlas s vedením studenta na praxi a na ústavu bude připravena smlouva o praxi). Student pracuje pod odborným dohledem určeného pracovníka v zařízení (tzv. školitele). Školitelem je odborně způsobilý pracovník pověřený vedením praxe studenta na daném pracovišti, který fakultě vystavil souhlas s pozicí školitele. Na počátku praxe seznámí studenta s pracovištěm, pracovními předpisy, domluví průběh praxe. Během praxe mu poskytuje odborné vedení při jeho práci a zpětnou vazbu, vede jej k osvojení praktických dovedností, v případě potřeby komunikuje s odborným garantem praxe na fakultě. V závěru praxe školitel společně se studentem zhodnotí praxi jako celek a studentovo působení na pracovišti.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost principů sociální, poradenské, výchovně vzdělávací práce s dětmi, mládeží i dospělými v terénu. Osvojí si základní terminologii užívanou v těchto oblastech. Bude se orientovat v typech zařízení poskytujících klientům péči, jejich legislativě, administrativě i jejich možnostech. Odborné dovednosti: Student bude umět vybrat, koncipovat a realizovat vhodné programy péče a pomoci dle specifik dané oblasti a potřeb klienta. Bude schopen citlivě rozlišovat i jeho individuální potřeby a adekvátně na ně reagovat. Obecná způsobilost: Student se naučí komunikovat s cílovou skupinou klientů s přihlédnutím k jejím sociálním, zdravotním, vývojovým i intelektovým zvláštnostem.
Syllabus (in Czech)
  • STRUKTURA DENÍKU ODBORNÉ PRAXE III
    1. Popis zařízení - informace o organizaci, jejím poslání, cílové skupině, nabízených službách, zájmu o služby, zapojení organizace do komunitního plánování, spolupráci s dalšími organizacemi, dalším vzdělávání pracovníků, vnitřních předpisech, personálním a kvalifikačním složením pracovního týmu
    2. Odevzdání tří podrobných příprav na výstup s vlastní evaluací (ve struktuře: cíl, pomůcky, popis skupiny, postup při práci, možná rizika a návrh opatření, autoevaluace, zhodnocením školitelem; každá v rozsahu min. 3 strany)
    3. Zpracování 3 kazuistik / případových studií / životních příběhů klientů (každá minimálně v rozsahu 3 stran)
    Přílohy:
    4. Docházkový list (potvrzen školitelem, opatřen razítkem organizace a podepsán studentem), kde lze přesně dohledat 15 x samostatnou práci studenta s klientem (pod supervizí školitele)
    5. Hodnocení Odborné praxe III na praxi školitelem (podepsané školitelem a s razítkem)
    6. Autoevaluace studenta (podepsaná studentem)
Literature
    required literature
  • Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
  • HANÁKOVÁ, A., BŘÍZOVÁ, B., MOTLOVÁ, L., a kol. Profesionální kompetence ověřované v průběhu praxe. [online]. [cit. 19. 3. 2008]. info
  • HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 2008. ISBN 80-7262-532-1. info
  • MAROON, I., MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Vzdělávání studentů sociální práce v terénu. Praha: Karolinum, 2007. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
  • MATOUŠEK, O., et al. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2. info
  • NAVRÁTIL, P. Teorie a metody sociální práce. Brno: MZ, 2001. ISBN 80-903070-0-0. info
  • MATOUŠEK, O., a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. info
    recommended literature
  • Sociální a pracovně právní předpisy:. nemocenské pojištění, pojistné na sociální zabezpečení a organizace a provádění sociálního zabezpečení, důchodové pojištění, státní sociální podpora, Zákon o rodině, sociálně právní ochrana dětí, sociální péče, zákoník práce, předpisy o zaměstnanosti. info
  • Práce a sociální politika (měsíčník Ministerstva práce a sociálních věcí ČR). URL info
  • Veřejná správa (týdeník Vlády ČR pro státní správu a samosprávu). URL info
  • Internetové adresy:. www.mpsv.cz, www.cssz.cz, http://wtd.vlada.cz, www.msmt.cz, www.justice.cz, www.mv.cz. info
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. info
  • KAPR, J., LINHART, J., FISCHEROVÁ, V., VODÁKOVÁ, A. Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85850-03-6. info
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z., a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
Teaching methods (in Czech)
Pozorování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Demonstrace dovedností
Assessment methods (in Czech)
Analýza portfolia studenta
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Cvičení 160 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2020/UPPVBP030