UPPVIP039 Sociology of Childhood and Child

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Leona Hozová, MBA, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Leona Hozová, MBA, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
each even Wednesday 10:35–12:10 C205
  • Timetable of Seminar Groups:
UPPVIP039/A: each even Wednesday 12:15–13:50 C201, L. Hozová
UPPVIP039/B: each even Wednesday 16:25–18:00 C309, L. Hozová
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Sociologické kategorie dětství a dítěte, interdisciplinarita z pohledu sociologického
  • 2. Demografické charakteristiky rodin, její podoby a modality
  • 3. Rodina, typologie, modely, rodinná schémata a komunikační systémy
  • 4. Rodinné působení, styly a modely v kontextu mezigeneračního učení
  • 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené rodiny, faktory a jejich kauzality
  • 6. Syndromy vyplývající z nesprávného rodinného působení
  • 7. Sociální deviace a sociální patologie v rodinných schématech
  • 8. Typologie nerodinných výchovných prostředí a jejich provázanost s rodinou
  • 9. Institucionální výchova a institucionální péče
  • 10. Ohrožené děti a systém péče
  • 11. Interetnické rodiny, identita a identifikace, rodinné afiliace
  • 12. Etnicky odlišné děti v českém školském systému
  • 13. Repetitorium učiva
Literature
    required literature
  • Martin Kaleja. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. info
  • KRAUS, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3. info
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, s. r. o., 2010. ISBN 978-80-7367-739-8. info
  • RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ, L., PEVNÁ, K. O mezigeneračním učení. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0. info
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
  • GABRIEL, N. The Sociology of Early Childhood. Critical Perspective. SAGE Publications Ltd. 2017. ISBN-10: 1446272982 / ISBN-13: 978-1446272985.
  • KALEJA, M. Dítě v riziku poruch chování, s poruchou chování a s problémy v chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
    recommended literature
  • HAMPLOVÁ, D., ŠALAMOUNOVÁ, P., ŠAMANOVÁ, G. (Eds.) Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 8073300826.
  • Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0. info
  • Martin Kaleja a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9. URL info
  • SIROVÁTKA, T., HORA, O. (eds.). Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno, 2008. ISBN 978-80-7326-140-5. info
Assessment methods (in Czech)
zápočet PS: docházka na semináře, aktivní účast ve výuce, písemné zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace na semináři, ověření znalostí (povinná literatura, obsah seminářů)
zápočet KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora zkouška: z povinné literatury a přednášek
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2022/UPPVIP039