MARBPEKO Economy of Trade

School of Business Administration in Karvina
Summer 2013
Extent and Intensity
2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Pavla Sýkorová (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Předmět seznamuje s úlohou a funkcemi obchodu a jeho vztahem k národnímu hospodářství v tržní ekonomice. Součástí je přehled maloobchodních prodejních jednotek, jejich životní cyklus a rozdíly mezi maloobchodem a velkoobchodem. Studenti si osvojí problematiku fungování obchodně provozní jednotky, jejího okolí a rozvoje maloobchodní sítě z územního hlediska a systémového pojetí obchodní technologie. Teorie a praxe maloobchodního prodeje je rozvedena a zaměřena na jeho řízení se zdůrazněním na techniku a psychologii prodeje včetně kontrolních činností.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
    2. Stručný vývoj čs. obchodu
    3. Řešení technologie obchodního provozu
    4. Systémy řízení maloobchodu, velkoobchodu a logistiky
    5. Teorie a praxe maloobchodního prodeje - zřízení prodejny
    6. Skladování ve velkoobchodních skladech
    7. Osídlení jako základna územní organizace obchodního podnikání
    8. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
    9. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
    10. Psychologie a technika prodeje.
    11. Ochrana zájmů spotřebitelů
    1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
    Vznik obchodu, jeho podstata a historie trhu. Základní činitelé obchodní činnosti. Funkce obchodu, druhy obchodu.
    2. Stručný vývoj čs. obchodu
    Obchod za první republiky a 2. světové války. Vývoj obchodu v letech 1945-1950 a v období centrálně plánované ekonomiky. Transformace obchodu po roce 1989. Postavení současného českého obchodu v národním hospodářství. Organizování prodejní činnosti ve firmě Baťa.
    3. Řešení technologie obchodního provozu - 1. část
    Systémové pojetí obchodního provozu. Zboží jako obchodní sortiment, jako technologické skupiny a zásoby zboží. Obchodní operace, mechanizační prostředky a obchodní zařízení.
    4. Řešení technologie obchodního provozu - 2. část
    Plochy, dispoziční řešení maloobchodních jednotek a pohyb zboží v jednotkách. Základní ukazatele obchodního provozu. Formy prodej a kritéria jejich volby.
    5. Systémy řízení maloobchodu, velkoobchodu a logistiky - 1. část
    Povaha a význam maloobchodu. Životní cyklus maloobchodu a hypotéza maloobchodního okruhu. Druhy maloobchodníků dle jejich podstatných znaků.
    6. Systémy řízení maloobchodu a velkoobchodu a logistiky - 2. část
    Velkoobchod, jeho význam a funkce, hlavní druhy velkoobchodníků. Logistika v obchodním podnikání a fyzická distribuce zboží.
    7. Teorie maloobchodního prodeje- zřízení prodejny
    Zřízení prodejny - podnikatelský záměr. Hygienické minimum pro podnikatele. Zřizování nové provozovny z pohledu hygieny. Projekt prodejny. Řešení exteriéru a interiéru prodejny.
    8. Skladování ve velkoobchodních skladech
    Základní druhy skladů dle jejich funkce, stupně mechanizace a provedení. Volba skladu dle cílového trhu. Doprava, kritéria její volby a klasifikace.
    9. Osídlení jako základna územní organizace obchodního podnikání
    Soustava osídlení, její vymezení, principy vývoje a řešení sídelní soustavy. Vývoj české sídelní soustavy, hierarchie spádovosti a střediskovosti. Struktura osídlení, střediska oblastního, obvodního, místního významu, jejich funkce a vztah k charakteru obchodní vybavenosti.
    10. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
    Maloobchodní síť, základní pojmy a členění. Systemizace a specializace maloobchodních jednotek. Vývojové tendence v maloobchodní síti. Principy řešení maloobchodní sítě, akční rádius a dostupnost jednotek, nákupní spád a míra realizace výdajů obyvatelstva, rozmístění maloobchodních jednotek, prostorová a provozní koncentrace maloobchodní sítě, stupně obchodní vybavenost sídelních útvarů.
    11. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
    Plánování a rozpočtování prodeje, základní struktura jednotlivých stránek rozpočtu. Odhad plánu obratu a jeho východiska. Řízení a plánování zásob. Základní výběr sortimentu. Realizace prodejních cen v maloobchodě.
    12. Psychologie a technika prodeje
    Motivace zákazníků, typy zákazníků a jejich chování. Komunikace se zákazníkem. Námitky zákazníků - argumentační agenda prodejce. Obchodní jednání, jeho pr
Literature
    required literature
  • CIMLER, P. a KOL. Retail Management (vybrané kapitoly). Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6. info
  • STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: SU OPF, 2005. ISBN 80-7248-296-3. info
  • STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: OPF SU, 2003. ISBN 80-7248-192-4. info
    recommended literature
  • Odborné časopisy. Moderní obchod (ročníky od r. 2000). info
  • STARZYCZNÁ, H. Vývoj životního cyklu maloobchodních jednotek v českých zemích. Karviná: SU OPF, 2006. info
  • BETANCOURT, R., R. The Economics of Retailing and Distribution. Cheltenham: Edward ELGAR, 2004. ISBN 1-84542-764-5. info
  • HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele. Praha:VŠE, 2002. ISBN 80-245-0290-9. info
  • GITMAN, L., MCDANIEL,C. The Future of Business. Cincinnati: SouthWestern College Publishing, 2002. ISBN 0-324-1212575-5. info
  • KOL. Obchod a služby (vybrané kapitoly). Plzeň: ZČU, 2001. ISBN 80-7082-795-5. info
  • STARZYCZNÁ, H., STEINER, J. Maloobchod v českých zemích v proměnách let 1918-2000. Karviná: SU OPF, 2000. ISBN 80-7248-084-7. info
Teaching methods
Skills demonstration
Seminar classes
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Ostatní studijní zátěž66
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Summary145
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2013/MARBPEKO