Inovační podnikání - prezenční studenti
Ing. Dalibor Šimek, Ph.D.
Inovační podnikání - prezenční studenti
Info
Období
léto 2024

Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
PDF
3
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.

Kapitola obsahuje:
2
PDF
3
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
3
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.

Kapitola obsahuje:
2
PDF
2
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.

Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
3
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.

Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.

Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
PDF
2
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2024 do 21. 4. 2024.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat od 21. 4. 2024 do 28. 4. 2024.

Týden 1 - organizace výuky a podmínky absolvování

Ing. Dalibor Šimek, Ph.D.
Kontaktní informace: simek@opf.slu.cz Kancelář: Edulab D 038 Konzultační hodiny: úterý 9:00-11:00, jinak po dohodě emailem.
Ing. Karla Foltisová
Kontaktní informace: foltisova@opf.slu.cz Kancelář: B 201 Konzultační hodiny: Ráda si na Vás udělám čas po předchozí domluvě v době mezi semináři nebo ve Vámi navrhovaném termínu přes MS Teams.
Přednášky budou probíhat jako skupinový dialog

Protože předmět Inovační podnikání je o inovacích, sami se pokusíme jednu zavést do vzdělávacího procesu. Namísto klasických přednášek, zavedeme tzv. skupinové dialogy v prostorách Unispace. Skupinové dialogy budou postaveny na diskuzi spíše než nekonečném vykládání vyučujícího. Vyučující bude v roli moderátora a rovněž bude přispívat svými pohledy.

Na každý skupinový dialog budou předem vypsány otázky, kterým se budeme věnovat a také několik inspirativních zdrojů k tématu - články, podcasty. Ideální bude, pokud investujete trochu svého času do přípravy, debata poté bude o poznání výživnější. 

Není potřeba se obávat tlaku na vyjadřování, vše se ponese v uvolněném duchu, kde se budeme bavit o zajímavých tématech ze světa inovací.

Výhodou účasti na skupinových dialozích bude fakt, že zkouška z předmětu Inovační podnikání bude probíhat ve stejném provedení a v rámci zkoušky se bude debatovat nad podobnými tématy. Tzn. účast v průběhu semestru je ideální příprava na zkoušku.

Přednáška 1


Inspirace, zdroje k 1. přednášce
Podcast o kreativitě s jedním z Top kreativních lidí v marketingové branži


Project aristotle od Google


Efekt "všeobecné znalosti" Dunning krugerův efekt


Výborný průvodce meditacemi - pro ty co chtějí s meditacemi začít

Seminář 1

1. seminář - ikigai
Úvodní seminář, který proběhne v druhém týdnu výuky. Jsou v něm znovu probrané podmínky absolvování, téma Ikigai (neboli Smysl bytí) a jeho vyplnění.

Pracovní list mějte sebou na semináři (tištěná či el. podoba, do které budete v průběhu semináře zapisovat) 

- Vždy stačí pouze druhá strana.

Pracovní list - ikigai
PDF ke stažení
Inspirace na zadání

str. 7-10 ukázka zákaznických výzev/zadání: From Ideas to Action Toolkit.pdf ↓

PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ

Student si může vybrat, které z podmínek absolvování předmětu splní, podle toho jak vyhovují jeho stylu učení. Výsledek aktivit poté musí dát v součtu alespoň 60 bodů.

Výběr průběžných aktivit student provede vyplněním tohoto dotazníku a to nejpozději do 3. 3. 2024.

Povinná účast na seminářích je 60 %.


Možnosti průběžných aktivit:

▪         Odevzdaná seminární práce ve formě psaného dokumentu.

▪         Odevzdaná seminární práce ve formě prezentace a její obhajoba.

▪         Odevzdaná esej na knihu ze seznamu literatury.

▪         Prezentace aktuality ze světa inovací na semináři.

▪         Prezentace a moderace části přednášky.

▪         Zpracování praktického projektu

▪         Zápočet – skupinový dialog. 


Hodnocení předmětu:

Celkové hodnocení

 

●       A

93 - 100 bodů

●       B

85 - 92 bodů

●       C

77 - 84 bodů

●       D

69 - 76 bodů

●       E

60 - 68 bodů

●       F

59 a méně bodů

 

Maximálně

●       Zkouška formou skupinového dialogu[1]

60 bodů

●       Seminární práce formou psaného dokument

30 bodů

●       Seminární práce formou prezentace a obhajoby

30 bodů

●       Esej na knihu ze seznamu

10 bodů

●       Prezentace aktuality ze světa inovací na semináři

5 bodů

●       Prezentace a moderace části přednášky

20 bodů

●       Zpracování praktického projektu

30 bodů

[1] Zkouška bude probíhat stejně jako budou probíhat přednášky. Skupinový dialog na vybrané téma. Podle míry zapojení a znalostí se budou jednotliví členové dialogu (studenti) hodnotit.

Seminární práce - formou psaného dokumentu

Seminární práce - podklady
Složka obsahuje veškeré pracovní listy z IDEABOXu. Ne všechny jsou povinně součástí seminární práce, některé části jsou dobrovolné (za bonusové body) a některé nepovinné. Avšak dohromady tvoří ucelenou metodiku na ověřování nápadů a podnikatelských záměrů, kterou můžete i do budoucna využít. Všechny povinné části se budou probírat na seminářích.

Hodnocení práce

  

max. 30 bodů


 

Inovativnost záměru (novost, originálnost).

 

Aplikace technologie, adresování trendů/“svezení se“ na vlně trendů, propojování odvětví, tvoření nových hodnot pro zákazníky, přebírání západních trendů a jejich adaptace do českých podmínek, obsloužení dosud méně obsloužených cílovek.


 

Realizace v souladu se štíhlou metodikou – Kvalitní zadefinování problému a řešení – problem/solution fit, správné zpracování lean canvasu.

 

Bonusové kritéria


Validace problému - rozhovor se zástupci cílové skupiny   Až + 5 bodů

 

Návrh prototypu

Až + 5 bodů

 

Aplikace konkrétního druhu inovace (a jejího popsání) - disruptivní inovace, inovace obchodního modelu, procesní inovace, produktová inovace, udržitelná inovace)

Až + 5 bodů

Bodové ztráty


Chybějící části dle závažnosti    až 15 bodů

 

Plagiát

až 15 bodů

 

Neodevzdání práce v řádném termínu

10 bodů

Formát

MS Word, PDF

Rozsah

Rozsah je dán strukturou

Podoba

elektronická

Termín

21. 4. 2022, 23:59

IS - Odevzdávárna


Popis seminární práce:

Cílem seminární práce je zpracování inovativního podnikatelského záměru respektující strukturu popisovanou níže. Dílčí celky seminární práce budou rozebírány na seminářích, kde bude rovněž prostor na nich pracovat. Maximálně můžete získat až 30 bodů.

V seminární práci bude kladen důraz na úroveň inovativnosti daného podnikatelského záměru, což je jedno z hlavních kritérií hodnocení. Inovativností je myšlena originálnost a „novost“. Je ovšem potřeba, aby inovativnost byla smysluplná, k tomu mohou sloužit další základní kritéria hodnocení. Práce musí být originálem autorů, což znamená, že bude napsána vlastními slovy. V opačném případě budou uplatněny bodové ztráty.

Seminární práce bude vycházet ze „schéma ověřování“ (složka v elearningu) a bude obsahovat alespoň tyto části:

  • Motivace – vypracovaný koncept Ikigai pro každého člena týmu.

  • Nápady – myšlenková mapa problémů/, HMW, matice problémů, bodovací karta.

  • Rozmýšlení – jedna věta, rešerše trhu.

  • Výzkum – hypotézy, plán rozhovorů, scénář a rozhovory. (dobrovolná část za bonusové body)

  • Trh a čísla – lean canvas.

  • Prototyp – (dobrovolná část za bonusové body)

Ostatní části ve schématu ověřování jsou dobrovolné, ale dohromady tvoří důležitý celek, který vám v případě reálné touhy realizovat projekt (tento, nebo kterýkoli v budoucnu), velmi pomůže. Kompletně je celý postup popsán v „Průvodce ověřením nápadu“ a bude rovněž postupně rozebírán na seminářích. 

Jednotlivé části mají své vlastní zadání (oboustranná A4) a budou dostupné v souborech k semináři.

Finální seminární práce, která se bude odevzdávat, poté bude obsahovat všechny dané části zpracované ve wordu (kombinace textu, tabulek či diagramů).

Seminární práce budou vypracovány ve 2-4 členných týmech. Odevzdat do odpovídající odevzdávárny ve formátu .pdf či Word, a to nejpozději do 21. 4. 2024 (pouze 1 člen týmu). 

Nejčastější chyby v seminárních pracích

1.      Nezapomínejte na rešerši trhu.

Velmi často se stává, že studenti zakomponují do seminární práce i pracovní listy, které nejsou povinné. To samo o sobě je super, protože celá metodika „Ověřování nápadu“ podle Ideaboxu tvoří funkční celek. Nicméně často se zapomíná na rešerši trhu (konkurence), která je povinnou součástí práce.

2.      Nevstupujte do práce s hotovým nápadem

Můžete mít již nějaký inovativní nápad v hlavě. Nebo jste již zpracovávali seminární práci na obdobné téma. To neznamená, že ihned tento nápad vezmete a celou práci tomu přizpůsobíte. Pokuste se jít o krok nazpět, vydefinujte si problém, který váš nápad řeší (pracovní list myšlenková mapa problémů) a následně vymyslete více typů řešení daného problému (pracovní list matice problému). Může se stát, že přijdete na nový nápad, který je ještě lepší než váš původní. V inovačním podnikání platí pravidlo – nezamilovávejte se do nápadu zamilujte se do zákaznických problémů.

3.      Špatná definice problému.

V první části práce je potřeba si vydefinovat zákaznický problém/výzvu, kterou chci v rámci seminární práce inovativně řešit. Někdy se stává, že si problém definujete jako osobní problém (např. nemám čas na školu) a následně v další části práce řešíte, jak tento svůj problém vyřešíte (zlepším time management, začnu stávat dříve, atd.). O tom ale seminární práce není. Kdybychom se na tento problém podívali optikou zákaznickou pak by mohl vypadat např. následovně – „Studenti VŠ nemají čas na školu, protože si musí vydělávat peníze na živobytí“. Tohle je problém, který lze určitě podnikatelsky/inovativně řešit a postavit kolem toho zajímavý produkt/službu.

4.      Nekonzistence mezi jednotlivými částmi práce.

Celá práce je provázána. Tzn. jednotlivé pracovní listy na sebe musí navazovat.

5.      Neplnění kritéria proveditelnosti

Tím, že jedno z kritérií je inovativnost, tak studenti mají tendenci vymýšlet neproveditelné šílenosti typu – létající auta. Inovativnost nespočívá v tom vymyslet co nejsložitější nejvíc futuristické řešení, ale o originalitě, kreativitě a důvtipu. Pokud se budete držet inovativnosti jak je definovaná v popisu seminární práce, neuděláte chybu.

Seminární práce - formou prezentace a obhajoby

Seminární práce se řídí stejnými pravidly a bude mít stejný obsah jako „tvorba práce formou psaného dokumentu“ pouze forma bude odlišná. Namísto kompletaci jednotlivých pracovních listů do dokumentu bude v týmu vytvořena prezentace, která bude následně prezentována a obhajována v posledním, 9 semináři.

Dvě možné pojetí prezentace:

  • Zkuste prezentaci pojmout tak, jako byste ji prezentovali investorům (přesvědčte je, aby do Vašeho projektu investovali).

  • Chcete svůj nápad implementovat do firmy, kde pracujete a nyní o tom musíte přesvědčit i svého nadřízeného.

Prezentace ideálně na 10-15 min, během semináře můžou proběhnout až 3 prezentace. V případě většího zájmu budou prezentace probíhat také již v 7. semináři. Maximálně můžete získat až 30 bodů.


Seminární práce - podklady
Složka obsahuje veškeré pracovní listy z IDEABOXu. Ne všechny jsou povinně součástí seminární práce, některé části jsou dobrovolné (za bonusové body) a některé nepovinné. Avšak dohromady tvoří ucelenou metodiku na ověřování nápadů a podnikatelských záměrů, kterou můžete i do budoucna využít. Všechny povinné části se budou probírat na seminářích.

Esej na knihu ze seznamu studijní literatury

Student si vybere jednu knihu ze seznamu níže. Po nastudování sepíše esej (min. 3 strany) ve které bude shrnovat hlavní myšlenky z knihy bude je komentovat z pohledu svého již existujícího poznání a popisovat, jakým způsobem jsou pro něj myšlenky z knihy aplikovatelné do praxe. Nutné knihu opravdu přečíst. Pokud v průběhu eseje bude využita AI je zapotřebí to zmínit a odůvodnit. V případě, že esej bude sepsána AI bude student penalizován -5 body (namísto zisku až 10 bodů).

Určeno pro ty, kterým vyhovuje spíše samostatná aktivita (samostudium) a rádi se učí z knih. 

Jedná se o individuální aktivitu. Odevzdat do odpovídající odevzdávárny nejpozději do 21. 4. 2024

Seznam literatury

●  MAURYA, A., Lean podnikání: Přejděte od plánu A k plánu, který funguje, 2016. ISBN: 978-80-265-0506-8.

●  RIES, E., The Lean Startup, 2011. ISBN: 0670921602

●  OSTERWALDER, A., PIGNEUR, Y., Vydělávejte svými nápady. Brno: Bizbooks, 2015. ISBN: 978-80-265-0452-8.

●  OSTERWALDER, A., PIGNEUR, Y., Tvorba business modelů: Příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: Bizbooks, 2012. ISBN: 978-80-265-0025-4.

●  CHRISTENSEN, C., Dilema inovátora. Praha: Nadácia United Philantropy, 2022. ISBN: 9788097363918

●  GLADWELL, M., Bod zlomu. Praha: Dokořán, 2007, ISBN: 978-80-7363-165-9.

●  JOHANSSON, F., Medici Effect. Harvard Business Review Press, 2017, ISBN: 1633692949.

Zpracování praktického projektu

Cílem aktivity je projít celým životním cyklem inovačního projektu. Od plánu přes realizaci až po vyhodnocení a reflexi. Maximálně je možné získat až 30 bodů.

Inovačním projektem je myšlena jedna z možností: (1) Inovace reálného procesu, (2) Tvorba MVP inovativního produktu a validace na trhu, (3) Zlepšení fungování či organizace projektu nebo svěřené agendy.

Podmínkou je, že se nesmí jednat o projektový záměr (tzn. pouze plán, co by se mělo, a jak by se mělo), ale mělo by jít o skutečnou implementaci do praxe. Praxí je myšleno - vaše vlastní podnikání, vaše práce nebo brigáda anebo váš studentský život. 

Výstupem této aktivity bude zpráva z projektu, která bude obsahovat: 

  • Popis prvotních očekávání (využít struktury pre-motorola reportu).

  • Projektový plán.

  • Popis způsobu realizace. 

  • Vyhodnocení a reflexe (využít struktury post-motorola reportu). 

Rozsah zprávy z projektu je min. 6 stran. Musí obsahovat konkrétní screeny nebo jiné důkazy, že plánovaná inovace byla skutečně zavedena.

Určeno pro ty, kteří se rádi učí praxí. Mají příležitost (v práci nebo podnikání) rozvinout danou oblast zavedením inovativního řešení.

Zaměření projektu je nutné prokonzultovat a nechat si schválit D. Šimkem a to přes komunikaci na chatu na MS Teams a to do 3. 3. 2024.

Projekt je možné zpracovávat max. ve dvojicích. Odevzdat do odpovídající odevzdávárny ve formátu .pdf či Word, a to nejpozději do 21 .4. 2024


Prezentace a moderace části přednášky

Tým 2-3 osob si vybere termín a téma jedné z přenášek. Na tuto přednášku si připraví krátkou (15 min) úvodní prezentaci k tématu přednášky, která bude obsahovat praktické příklady. Prezentace bude zakončena otázkami, nad kterými se bude následně debatovat. Tým přednášejících bude moderovat a řídit diskuzi po dobu následujících alespoň 20 min.

Téma prezentace vychází z plánu výuky. Tzn. pokud si někdo zvolí téma Inovační kultura, načtou si informace k této tématice, které následně přetaví do prezentace a debatu viz. popis výše. Za tuto aktivitu můžete získat až 20 bodů.

Určeno pro ty, kteří se chtějí zdokonalit v oblasti komunikace, facilitace či týmového koučování. Také pro ty, kterým vyhovuje zabřednout do jednoho konkrétního tématu hlouběji.

Počet prezentací je omezený, proto s přihlášením k termínu neotálejte. V případě zapsání a nedoražení na termín prezentace bude členům týmu 5 bodů strhnuto (pouze pokud nedoloží potvrzení od lékaře).


Prezentace aktuality ze světa inovací na semináři

Můžete získat až 5 bodů za prezentaci aktuality, kterou si do vámi zvoleného semináře vytvoříte. 

Téma prezentace napište v předstihu min. 1 týdne vyučující K. Foltisové prostřednictvím e-mailu či v MS Teams.

Prezentace by měla být uskutečněna během 2 - 8 týdne.

Prezentace by měla být nanejvýš na 10 minut a mít následující strukturu: představení aktuality, vlastní názor, případně prostor pro diskuzi. V ideálním případě bude aktualita souviset s Vaším tématem, kterému se v týmu věnujete, není to však nutností.

Prezentovat můžete jednotlivě nebo ve dvojici.

Týden 2 - podnikání a trendy

Přednáška 2

Inspirace, zdroje k 2. přednášce
Otázky do skupinového dialogu:
Jaké inovace ovlivňují váš každodenní život?
Jaká byla podle vás nejvýznamnější inovace posledních dekád a proč?
Jaké nejvýznamnější technologické inovace znáte?
Co poslední dobou hýbe světem? Jaký to má dopad na inovace?

Zdroje k technologickým inovacím:
https://www.petrludwig.cz/deeptalks/22-josef-prusa - podcast s největším světovým výrobcem 3D tiskáren z Česka
https://ceskepodcasty.cz/episode/KNujCJARp555sHKETFJ9 - podcast o budoucnosti umělé inteligence

Odkaz na audioknihu Hluboká práce - za mne kniha s přesahem i mimo inovace

Václav Smil radikálně o inovacích - dobrý pohled na definici a příklady inovací. Také doporučuji jeho knihy.
Pěkná přednáška o umělé inteligenci

Seminář 2

2. seminář - myšlenková mapa
Proběhne ve třetím týdnu výuky. Je v něm první a poslední úkol, za jehož vyplnění můžete získat navíc až 5 bodů, téma myšlenkových map a jeho vyplnění.
Bonusový úkol - můj potenciál
Můžete získat až 5 bodů, více informací v prezentaci

Pracovní list mějte sebou na semináři (tištěná či el. podoba, do které budete v průběhu semináře zapisovat) 

- Vždy stačí pouze druhá strana.

Pracovní list - myšlenková mapa
PDF ke stažení

Týden 3 - leadership a inovační mindset

Přednáška 3

Otázky do týmovému dialogu
Co dělá dobrého inovátora?
Jaký je jeho postoj, jaké má dovednosti a znalosti?
Jaký je rozdíl mezi prorůstovým a fixním nastavením myslí?
Jaké mentální modely znáte? Které z nich se hodí pro práci inovátorů?

Přednáška k nastavení mysli od P. Ludwiga:

Popsané myšlení prvního principu Elonem Muskem

Super podcast od Dalibora Pulkerta z firmy Outboxers (stojící za metodikou Ideabox - viz. naše seminární práce).

Výborný český blog, kde se představují a rozebírají jednotlivé mentální modely:

Doporučené knihy:

DWECK, K. Nastavení mysli 

SINEK, S. Začněte s proč

Seminář 3

3. seminář - matice problémů
Probereme téma brainstormingu a vyplnění dvou pracovních listů - Jak bychom mohli a Matice problémů.

Pracovní listy mějte sebou na semináři (tištěná či el. podoba, do které budete v průběhu semináře zapisovat) 

- Vždy stačí pouze nevyplněná strana.

Pracovní list - jak bychom mohli?
How Might We Questions (HMW) – Jak bychom mohli?
PDF ke stažení
Pracovní list - matice problémů
PDF ke stažení

Týden 4 - Inovační kultura

Přednáška 4

Otázky do debaty:
Co je podle vás firemní kultura?
Čím se vyznačuje? Co obsahuje?
Jak se liší firemní kultura u inovativních firem?
Co znamená agilní způsob řízení projektu? V čem se liší oproti klasickému vodopádovému?
Jak agilní projekt probíhá?

Super podcast s Václavem Muchnou zakladatele a CEO Ysoft, kde mimo jiné popisuje transformaci vývojového a inovačního oddělení ve firmě.

Super povídání o firemní kultuře s lidmi, kteří jí dlouhodobě profesně řeší

Pecka podcast s ředitelem Tatra Bank, který krásně hovoří o tom, jak se tvoří kultura z pozice CEO v bance

Vysvětlení pojmu Agile

Filmy:
Stážista - https://www.csfd.cz/film/383682-stazista/prehled/
Return to space - https://www.csfd.cz/film/1157055-navrat-do-vesmiru/prehled/

Osobnostní test založen na metodice MBTI - doporučuji udělat, nástroj pro sebepoznání, při formování týmů

Seminář 4

4. seminář - bodovací karta
Probereme téma podnikání a bodovací kartu + její vyplnění.

Pracovní list mějte sebou na semináři (tištěná či el. podoba, do které budete v průběhu semináře zapisovat) 

- Vždy stačí pouze druhá strana.

Pracovní list - bodovací karta
PDF ke stažení
Tipy, kde hledat literaturu

https://www.bookport.cz/uvod - Bookport online databáze knih, přihlášení přes naši uni
https://media.slu.cz/knihy/index.php - online dostupné knihy z naší uni knihovny
http://www.marketingsvetlik.cz - profesor, který své knihy zprostředkovává zdarma na svém webu
https://www.pdfdrive.com - spousta nahraných knih, většinou v angličtině
https://scholar.google.com - Google scholar je místo se spoustou publikací, článků, úryvků knih

Týden 5 - Inovační strategie

Přednáška 5

Inspirace a další zdroje z přednášky
Otázky do dialogu:
Co je to strategie? Jak ji lze definovat?
Co víte o firemní strategii? Jak se tvoří, z čeho se vychází, jak se s ní pracuje?
Jak můžeme inovace rozdělit?
Co jsou inovace obchodního modelu?
Co jsou disruptivní inovace?
Jak by měla vypadat inovační strategie ve firmě?

Naprosto zásadní přednáška o tom, jak velké firmy mohou využívat externí inovační agentury k inovacím.

Přednáška o restrukturalizaci Vítkovic, včetně změny přístupu k inovacím - doporučuji.

Dobrý podcast se zajímavým podnikatelem (zakladatel Pilulka.cz) o podnikatelské cestě, příběhu, vstupu na burzu atd.

Seminář 5

5. seminář - jedna věta a persona
Probereme zadání jedné věty a následně tvorbu jedné persony vašeho zákazníka.

Pracovní list mějte sebou na semináři (tištěná či el. podoba, do které budete v průběhu semináře zapisovat) 

- Vždy stačí pouze druhá strana.

Pracovní list - jedna věta
PDF ke stažení
Pracovní list - persona
PDF ke stažení

Týden 6 - Inovační proces

Přednáška 6

Příprava
Otázky do debaty:


Co je to inovační proces?

Jak podle vás inovace ve firmách probíhají? Jak vypadá inovační proces?

Jak chápete slovu design?

Co je Design thinking? Jaké má fáze?

Jak k inovacím přistupovat k rychle se měnícím prostředí?

Co znamená agilní způsob řízení projektu? V čem se liší oproti klasickému vodopádovému?


Zdroje:

Vysvětlení o čem Design thinking je

https://www.youtube.com/watch?v=ePMyO-ZbdrQ&ab_channel=JiriBenedikt

Podcast o procesu Design thinking

https://talk.youradio.cz/porady/salesbooster/30-pavlina-louzenska-design-thinking-a-empaticky-rozhovor

Vysvětlení pojmu Agile

Kurz Design thinking od Google v češtině

https://learndigital.withgoogle.com/digitalnigaraz/course/design-thinking

Super nástroje a metodiky od Google, díky kterým si můžete vytvořit Design workshop na míru

https://designsprintkit.withgoogle.com/

Seminář 6

6. seminář - rešerše trhu
Díky státnímu svátku (1. 4.) se nebudou konat semináře, toto téma tedy máte jako samostudium a vaše výsledky probereme na semináři 7.

Dnes bude úkol z důvodu svátku čistě na Vás, ale můžete mi jej poslat ke kontrole na e-mail nebo kdykoliv, cokoliv zkonzultovat – Teamsy, mail.

Samostudium

Udělejte důkladnou rešerši ohledně svého nápadu (a problému).

Je vaše idea úplně jediná na světě? Anebo s ní už pracuje konkurence – jak? Vystopujte co nejvíce informací a vymyslete, jak s nimi naložíte – inspirujete se, vyhnete se něčemu, máte ve svém nápadu něco navíc?

Zpracujte se svým týmem: textově / jako myšlenkovou mapu / jako prezentaci, prostě tak, jak vám to bude vyhovovat nejvíce. Na příštím semináři poté zpracujete do Pracovního listu.

V příštím týdnu společně na 7. semináři probereme, k čemu jste došli a zkusíme probrat všechny vaše rešerše jako společnou diskuzi.

Týden 7 - Štíhlý přístup k podnikání

Přednáška 7

Otázky do debaty:

O čem štíhlý přístup k podnikání je?

Jaký je proces ověřování nápadu/záměru?

Jakým způsobem se bavit se zákazníky?

K čemu slouží Lean Canvas?  Z jakých částí se skládá?

Jak s Lean Canvasem pracovat?

Podcast od tvůrce metodiky Ideabox, se kterou pracujeme v rámci seminární práce. Zároveň to je zakladatel agentury Outboxers

https://open.spotify.com/episode/1ewUFBlAsHafaKJMzVYf3h

Od 28:30 do 42:00 pěkně vysvětlen štíhlý přístup k podnikání (Lean Startup). V další části poté konzultuje konkrétní podnikatelský záměr.

https://www.youtube.com/watch?v=0eBvrsHt1f4&ab_channel=Transfertechnologi%C3%ADna%C4%8CVUT

Skvělá přednáška od myšlenkového leadra štíhlého podnikání - Ashe Mauryu. Přednáška je v anj.

https://www.youtube.com/watch?v=YlR9zKwmU_s&ab_channel=DirectPeople

Seminář 7

Probereme, jak jste se dokázali porvat se samostudiem díky svátku v 6. týdnu. 

Probereme, k čemu jste došli a zkusíme probrat všechny vaše rešerše jako společnou diskuzi.

Nezapomeňte mít tedy vaše podklady sebou :)

Pracovní list mějte sebou na semináři (tištěná či el. podoba, do které budete v průběhu semináře zapisovat) 

- Vždy stačí pouze druhá strana.

Pracovní list - Rešerše trhu, barevná varianta
PDF ke stažení
Pracovní list - Rešerše trhu, černobílá varianta
PDF ke stažení

Týden 8 - Inovace obchodního modelu a disruptivní inovace

Přednáška 8

Otázky do debaty

Co je to obchodní model? Co inovujeme, když inovujeme obchodní model? Nějaký příklad?

Jaké obchodní modely znáte?

Jak je možné, že malé firmy jsou schopny uspět oproti zavedeným korporátům? Znáte nějaký příklad?

Jaké jsou důvody, že velké firmy nejsou schopny inovovat?


Anj. vysvětlena teorie disruptivních inovací přímo od autora - C. Christensen

https://www.youtube.com/watch?v=qDrMAzCHFUU&t=70s&ab_channel=HarvardBusinessReview

Vysvětlena inovace obchodního modelu.

https://www.youtube.com/watch?v=B4ZSGQW0UMI&t=180s&ab_channel=HSGUniStGallen

Jeden z nejlepších podcastů minulých let. Pro nás je zajímavá hlavně pasáž od 2:10, kde se věnují investování a Tesle.

https://www.youtube.com/watch?v=l7xr1oz9Jvk&t=50s&ab_channel=Brocast

Seminář 8

Pracovní list mějte sebou na semináři (tištěná či el. podoba, do které budete v průběhu semináře zapisovat) 

Seminar 8 Lean Canvas
PDF ke stažení
U Lean Canvasu je důležité vypracovávat podle stanovených čísel, nezačíná se tedy Problémem (ten je až 2 v pořadí) a nekončí se Cenovým modelem (ten je již 6 v pořadí). Lean Canvas vás totiž nutí si nejdřív odpovědět na nejzásadnější otázky, než sklouznete k myšlenkám o konkrétní podobě produktu.

Týden 9 - Financování inovačního podnikání

Přednáška 9

Otázky do debaty

Jakým způsobem lze financovat začínající inovačního podnikání (start-upy)?

Co naopak bude nejvhodnější pro financování inovací v rámci zavedeného podnikání?

Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých způsobů financování?

Co "nové" způsoby financování jako např. crowdfunding, peer2peer, apod.?

Rozhovor se CEO FinGOOD o financování podnikání

https://mladypodnikatel.cz/financovani-byznysu-vit-endler-t45693

Rozhovor z jedním z nejúspěšnějších českých investorů do start-upů

https://protiproudu.cz/jiri-hlavenka/

Seminář 9

9. seminář - prezentace studentů
V tomto semináři - 22. dubna - budou probíhat prezentace těch, kteří si zvolili SP formou prezentace.