FPF:ARTAVTBP36 Script editing seminar II - Course Information
ARTAVTBP36 Script editing seminar II
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2025
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Martin Novosad (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal - Prerequisites (in Czech)
- FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audio-visual works (programme FPF, AVT-bpbk)
- Course objectives (in Czech)
- Praktické seznámení s dramaturgií – s primárními elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla, včetně dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, a srovnání typových vymezení příběhu, jak je praktikují zejména americká a evropské kinematografie.
Kromě úvah nad myšlenkou, tématem, typem příběhu, konkrétním příběhem, způsobem jeho vyprávění, stylem a formou, kterými je tento příběh vyprávěn, tak aby skrze téma sděloval myšlenku, je také úkolem semináře akcentovat praktickou stránku věci – konkrétní situace, ve kterých se tvůrci ocitají, jejich způsob přemýšlení a vyplývající obsahová i formální řešení, známá nejen z dějin kinematografie, ale i z osobních zkušeností vyučujícího a zkušeností „dostupných“ autorů.
Rozbory studovaných scenáristických textů, často v několika verzích, případně už od námětu. Přednost dostanou texty aktuální, součástí výuky však budou i analýzy textů klasických. Účastníci semináře mohou předložit i vlastní práce nebo práce svých kolegů z jiných kateder. - Syllabus (in Czech)
- 1. Idea a zacílení příběhu
- 2. Dramatická struktura
- 3. Filmová postava a její typy
- 4. Dialogy a vizuální gramatika
- 5. Dynamika vyprávění a tempo
- 6. Námět, synopse a treatment
- 7. Outline a scénosled
- 8. Práce na scénáři a se scénářem
- 9. Typy filmů a cílové divácké skupiny
- 10. Filmové žánry
- 11. Adaptace
- 12. Dramaturgický rozbor filmového díla
- 13. Smysl a poslání filmové a televizní dramaturgie
- Literature
- required literature
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
- MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
- recommended literature
- FOSTER, T., C. Jak číst film. Brno: Host, 2017.
- NOVOTNÝ, D, J. Budování příběhu. Praha: Karolinum, 2007.
- MATHAUSOVÁ, M. 12 pádů scenáristiky. Praha: FAMU, 1990.
- BOORSTIN, J. Tajemství filmové řeči. Praha: Universum, 1989.
- WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
- Rozhovory Hitchcock ? Truffaut. Praha, 1987. info
- KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: Orbis, 1963. info
- Teaching methods (in Czech)
- teoretická příprava, filmové ukázky, analýza
- Assessment methods (in Czech)
- analýza zadaného scénáře – minimálně 3 normativní strany textu
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2025/ARTAVTBP36