FPF:UBKKDBK050 Seminář divadelní produkce - Informace o předmětu
UBKKDBK050 Seminář divadelní produkce
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 8s/sem. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Suchánek (cvičící)
- Garance
- Mgr. Tomáš Suchánek
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (program FPF, KDDP)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je seznámit studenty s manažerskou a produkční práci v praxi kulturních institucí. Studenti budou připravováni na výkon práce producenta umělecké organizace (festivalu) jako osoby zodpovědné za koncepční přípravu obsahové náplně a programové skladby s důrazem na oblast public relations, médií a fundraisingu. Součástí výuky bude návštěva vybraných divadelních institucí a setkání s jejich vedoucími pracovníky (manažery, produkčními, tajemníky apod.).
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky semináře. Aktuální situace divadla. Divadelní síť v ČR.
- 2. Základy divadelní činnosti. Vize a cíle divadla. Inscenační tým a jeho činnost před zahájením zkoušek. Zkouškové období, premiéra a hodnocení inscenace.
- 3. Typologie divadla. Divadlo statutární, soukromé, divadlo jako nezisková organizace. Divadlo jednosouborové a vícesouborové.
- 4. Vícesouborové divadlo v praxi. Návštěva divadla (Národní divadlo moravskoslezské nebo Slezské divadlo Opava). Debata s vedoucími pracovníky divadla.
- 5. Provoz divadla, skladba fermanu. Kdy je důležité abonmá? Proč zadaná představení? A k čemu zájezdy. Účast na prestižních divadelních festivalech.
- 6. Rozpočet, dotační řízení, granty a fundraising. Jak a kde žádat o peníze a být úspěšný. Dvacet pravidel úspěšného fundraisingu.
- 7. Divadlo jako nepříspěvková organizace. Setkání s vedoucími pracovníky Divadla Petra Bezruče, multižánrového centra Cooltour, Staré arény.
- 8. Jednosouborové divadlo v praxi. Návštěva Komorní scény Aréna. Debata s vedením divadla.
- 9. Jen místa k stání. Jak mít plné divadlo spokojených diváků? Znalost prostředí a konkurence. Divák jako zákazník. Typologie zákazníků. Získávání diváka. Vlivy působící na rozhodování diváků. Faktory ovlivňující chování diváků.
- 10. Soukromé divadlo „na oblasti“? Návštěva Divadla Mír a setkání s vedením divadla.
- 11. Divadelní festival. Sestavení produkčního týmu. Marketingová strategie. Public relations.
- 12. Setkání s manažery a produkčními festivalů OST-RA-VAR a Spectaculo Interesse.
- 13. Setkání s manažery a produkčními festivalů Dream Factory Ostrava a Shakespearovské slavnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- NEKOLNÝ, B. Divadelní systémy v zemích EU. Svět a divadlo, 2002, č. 3, s. 145.
- GREGORINI, J. Realizace dramaturgického plánu v divadle. Praha: SNP, 1990.
- SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: ProCulture, 2008.
- DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004.
- DRUCKER, P. Řízení neziskových organizací. Praxe a principy. Praha: Management Press, 1994.
- HINGSTON, P. Efektivní marketing. Praha: Euromedia Group, 2002.
- doporučená literatura
- JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008.
- DVOŘÁK, J. Management divadla – antologie textů. Praha: Pražská scéna, 2004.
- HRONEC, I. Poznámky o riadeni divadel. Svět a divadlo, 1994, č. 3 a 4.
- DVOŘÁK, J. Malý slovník managementu divadla. Praha: Pražská scéna, 2005.
- HERMAN, J. O historii zřizování divadel v Čechách. Svět a divadlo, 1996, č. 5, s. 158.
- HON, J. Marketing pro divadlo? Ano! Divadelní noviny, 1994, č. 21, s. 7.
- Metody hodnocení
- Účast na semináři. Aktivní přístup v diskusích. Vypracování úkolů zadaných pedagogem. Seminární práce.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/UBKKDBK050