FPF:UBKKDBP045 Literatura v inter. persp. II - Informace o předmětu
UBKKDBP045 Literatura v intermediální perspektivě II
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Pavla Bergmannová (přednášející)
PhDr. Ondřej Haničák (přednášející)
doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Bergmannová (cvičící)
PhDr. Ondřej Haničák (cvičící)
doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (program FPF, KDDP)
- Cíle předmětu
- Kurs navazuje na předmět Literatura v intermediální perspektivě I a seznamuje s literaturou v intermediální perspektivě v blocích věnovaných postupně otázkám moderního výtvarného umění, moderní hudby a filmu.
- Osnova
- 1. Výtvarné umění 19. století a literatura – beletristické zpracování životopisů slavných umělců, vznik, rozvoj a význam bibliofilie, sběratelství knih a rozvoj ex-libris, literární tvorba a památková péče v 19. století
- 2. Výtvarné umění 20. století, transpozice motivů z literární sféry, programové texty iniciující vznik výtvarných hnutí, literární salony a jejich vliv na výtvarnou kulturu, rozvoj výtvarné kritiky, vztah literární a architektonické tvorby, nástin jednotlivých směrů a hnutí (secese, expresionismus, kubismus, futurismus, dadaismus, abstraktní expresionismus a lyrická abstrakce)
- 3. Vztah hudby a literatury v moderní vážné hudbě
- 4. Vztah literatury a hudby ve světové a české populární hudbě
- 5. Hudba v literatuře. Úvodem
- 6. Hudba v literatuře. Základní problémy
- 7. Vztah literatury a filmu. Filmová řeč vs. řeč literatury
- 8. Co je filmová adaptace literárního díla? Modely adaptace
- 9. Fáze a aspekty adaptace literárního díla
- 10. Filmová adaptace podle literárních druhů (próza, drama, poezie)
- 11. K problémům české literatury ve filmu I. (do roku 1960)
- 12. K problémům české literatury ve filmu I. (do roku 1960)
- 13. Opakování vybraných problémů – hudba, výtvarné umění a film v éře moderny a postmoderny Poznámka: výuka předmětu je rozdělena mezi 3 pedagogy s výukou ve dnech dle rozvrhu (pondělí, úterý, čtvrtek). Student tedy navštěvuje výuku ve všech daných dnech.
- Literatura
- povinná literatura
- LAHODA, V. et al. Dějiny českého výtvarného umění 1890–1938, IV/1–2. Praha: Odeon, 1998.
- PEČMAN, R. (ed.) Hudba a literatura. Frýdek-Místek: Okresní vlastivědné muzeum, 1983.
- SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001.
- HUTCHEON, L. Teória adaptácie. Brno, JAMU, 2012. info
- BORDWELL, D. - THOMPSON, K. Umění filmu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. info
- CHATMAN, S. Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno, 2008. info
- MRAVCOVÁ, M. Od Oidipa k Francouzově milence. Praha, NFA, 2001. info
- doporučená literatura
- NOVÁK, R. Hudba jako inspirace poezie. Ostrava: Tilia, 2005.
- BROWN, C. S. Music and literature. Hanover, London, University Press od New England, 1987.
- MATHAUSER, Z. K intersémiotické problematice uměleckých druhů. In Uměnovědné studie V. Praha: ÚTDU ČSAV, 1984, s. 67–85.
- AUJEZDSKÝ, P. Od knížky k televiznímu filmu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009.
- PIJOAN, J. Dějiny umění 1–10. Praha: Odeon, 1982–1987.
- LÉBL, V. O mezních druzích umění. Nové cesty hudby. Praha 1960.
- JUNGMANN, S. Hudba přítelkyně. Brno: Schneider, 1997.
- FUKAČ, J. O mnohoznačnosti vztahu hudba–slovo. In Vokální hudba národů. Brno 1976, s. 55–73.
- ADORNO, T. W. Úvod do sociologie hudby. Praha: Filosofia, 2015.
- MACUROVÁ, A. / MAREŠ, P. Text a komunikace: jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Karolinum, 1993.
- MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
- Výukové metody
- Výklad, promítání relevantních audio-vizuálních záznamů. Poznámka: výuka předmětu je rozdělena mezi 3 pedagogy s výukou ve dnech dle rozvrhu (pondělí, úterý, čtvrtek). Student tedy navštěvuje výuku ve všech daných dnech.
- Metody hodnocení
- 1. Vypracování písemné seminární práce. 2. Vykonání zkoušky v závěru semestru. Poznámka: výuka předmětu je rozdělena mezi 3 pedagogy s výukou ve dnech dle rozvrhu (pondělí, úterý, čtvrtek). Student tedy navštěvuje výuku ve všech daných dnech.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/UBKKDBP045