FPF:UBKTV036 Úv. do fil. krit. a fil.an. II - Informace o předmětu
UBKTV036 Úvod do filmové kritiky a filmová analýza II
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Novosad (přednášející)
Mgr. Martin Novosad (cvičící) - Garance
- Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji.
- Osnova
- Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
1. ideologická analýza
2. historická analýza (film jako obraz doby)
3. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe)
4. analýza divácké recepce
5. analýza televize
6. analýza experimentální kinematografie
Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány.
- Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
- Literatura
- doporučená literatura
- MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů,médií a multimédií). Praha, 2008. info
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
- BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno, 2007. info
- LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc, 2001. info
- CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha, 1996. info
- WAJDA, A. Moje filmy. Olomouc, 1996. info
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha, 1993. info
- Rozhovory Hitchcock ? Truffaut. Praha, 1987. info
- KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, 1963. info
- Informace učitele
- Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2024/UBKTV036