UBKKN057 Literární komunikace

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2009
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Eva Křivá
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Nástin percepce literárního díla v systému literární komunikace. Charakteristika základních systémových komponent - autora, díla, čtenáře - z hlediska literární vědy, estetiky, psychologie a bibliopsychologie. Referáty posluchačů jsou věnovány procesu literární tvorby a percepci jejího vnímání. Důraz je kladen na charakteristiku uměleckých a estetických kvalit literárního díla, osobnost autora a psychologii čtenáře ve společensko-historickém kontextu. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • 1. Četba a její druhy
    Pasivní a aktivní četba.
    2. Vnímání uměleckého literárního díla
    Výklad vnímání uměleckého díla v klasické filosofii. Protikladné pojetí Platónovo a Aristotelovo. Teorie estopsychologie. Teorie bibliopsychologie. Kostnická škola receptivní estetiky.
    3. Literární komunikace
    Formy komunikace. Problematika znakového vnímání a dorozumívání - typologie znaků. Literární komunikace a její specifika.
    4. Teorie estetických informací
    Teorie estetických informací. Představitelé myšlenkových proudů v teorii estetických informací.
    5. Umělecké literární dílo
    Rozdíl v pojetí věcného a uměleckého literárního díla. Struktura literárního díla. Specifika vnímání uměleckého literárního díla. Estetický předmět, estetický proces a estetická hodnota. Umělecká hodnota literárního díla. - Literatura umělecká, oddechová, populární, triviální, bestseller, evergreen.
    6. Autor
    Psychologický výklad tvůrčího procesu. Charakteristika tvořivé umělecké osobnosti. Typologie autora v pojetí K. G. Junga, E. Kretschmera, J. Eysencka, S. Freuda.
    7. Čtenář
    Četba jako potřeba - motivace četby - funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost čtenáře. Typologie čtenáře.
    8. Perspektivy četby
    Vliv technických vynálezů a demokratizace kultury na rozvoj četby v l9 století. "Revoluce knihy" v 50 letech 20 stol. Četba v postmoderní době.
Literatura
    povinná literatura
  • KŘIVÁ, E. Četba jako proces vnímání informací v systému literární komunikace. (strojopis). info
  • KŘIVÁ, E. Teorie literární komunikace a její psychologické aspekty. Čtenář,, l995, 47, č. 9, 10, 11, l2. info
  • HAMAN, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha : ČS, 1991. info
  • DRVOTA, S. Osobnost a tvorba. Praha : Avicenum, 1973. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Předpokladem ke zkoušce je odevzdání resp. přijetí seminární práce na zadané téma. Písemná zkouška z probrané látky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.