FPF:UBKKN057 Literární komunikace - Informace o předmětu
UBKKN057 Literární komunikace
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2011
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou znalosti z teorie a dějin literatury na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout posluchačům nástin percepce literárního díla v systému literární komunikace, charakterizovat základní systémové komponenty - autora, dílo, čtenáře - z hlediska literární vědy, estetiky, psychologie a bibliopsychologie. Důraz je kladen rovněž na charakteristiku uměleckých a estetických kvalit literárního díla ve společensko-historickém kontextu.
- Osnova
- 1. Čtení, četba, čtenářství - terminologie. Četba a její druhy. Pasivní a aktivní četba.
2. Vnímání uměleckého literárního díla. Výklad vnímání uměleckého díla v klasické filosofii. Protikladné pojetí Platónovo a Aristotelovo. Teorie estopsychologie. Teorie bibliopsychologie. Kostnická škola recepční estetiky.
3. Literární komunikace.1. Čtení, četba, čtenářství - terminologie. Četba a její druhy. Pasivní a aktivní četba.
2. Vnímání uměleckého literárního díla. Výklad vnímání uměleckého díla v klasické filosofii. Protikladné pojetí Platónovo a Aristotelovo. Teorie estopsychologie. Teorie bibliopsychologie. Kostnická škola recepční estetiky.
3. Literární komunikace. Formy komunikace. Problematika znakového vnímání a dorozumívání - typologie znaků. Literární komunikace a její specifika.
4. Teorie estetických informací. Představitelé myšlenkových proudů v teorii estetických informací.
5. Umělecké literární dílo. Rozdíl v pojetí věcného a uměleckého literárního díla. Struktura literárního díla. Specifika vnímání uměleckého literárního díla.
6. Základní estetické kategorie. Estetický předmět, estetický proces a estetická hodnota. Umělecká hodnota literárního díla. Literatura umělecká, oddechová, populární, triviální, bestseller, evergreen.
7. Autor. Psychologický výklad tvůrčího procesu. Charakteristika tvořivé umělecké osobnosti. Typologie autora v pojetí K. G. Junga, E. Kretschmera, J. Eysencka, S. Freuda.
8. Čtenář. Četba jako potřeba - motivace četby - funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost čtenáře. Typologie čtenáře.
9. Perspektivy četby. Vliv technických vynálezů a demokratizace kultury na rozvoj četby v l9 století. "Revoluce knihy" v 50 letech 20 stol. Četba v postmoderní době.
- 1. Čtení, četba, čtenářství - terminologie. Četba a její druhy. Pasivní a aktivní četba.
- Literatura
- Výukové metody
- Přednášení
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) - Informace učitele
- Doporučená je účast na přednáškách. Aktivní účast na seminářích, zapojování se do diskuse. Povolena je absence ve dvou seminářích.
Kritéria pro udělení zápočtu:
Zpracování eseje (2 normostrany) na téma stylu literární komunikace ve vybraném literárním (beletristickém) díle.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky:
Úspěšné zvládnutí didaktického testu z probírané látky na min. 80%.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení ZS, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín v LS.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2011/UBKKN057