UBK10121 Seminář divadelní tvorby II/2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář zaměřený na konkrétní seznámení s praktickými aspekty divadelní tvorby. Ve druhém roce studia je seminář zaměřen na práci s hercem. Studenti dramaturgie tak budou mít možnost při práci s garanty - režisérskými osobnostmi prakticky poznat proces hercovy tvorby - od počátečních menších etud a improvizací až k dialogům, jednáním v situaci, tvorbě mizanscén, herecké metody... Na konci semináře budou také jako "herci" pracovat s textem a nastudují krátké úryvky ze zvolených dramat.
Osnova
  • Seminář zaměřený na konkrétní seznámení s praktickými aspekty divadelní tvorby. Ve druhém roce studia je seminář zaměřen na práci s hercem. Studenti dramaturgie tak budou mít možnost při práci s garanty - režisérskými osobnostmi prakticky poznat proces hercovy tvorby - od počátečních menších etud a improvizací až k dialogům, jednáním v situaci, tvorbě mizanscén, herecké metody... Na konci semináře budou také jako "herci" pracovat s textem a nastudují krátké úryvky ze zvolených dramat.
    Přehled probírané látky
    Předmět bude veden výhradně prakticky. Studenti budou pracovat na tvorbě scénického čtení v rámci projektu inscenovaného čtení dosud neinscenovaných her tří autorek (grant agentury DILIA). Spolupracovat budou se studenty 1.a 3. ročníku. Premiéra se uskuteční v Loutkovém divadle SVČ v Opavě. Studenti si prakticky vyzkoušejí režijní, dramaturgickou a scénografickou profesi. A hereckou. A samostatně připraví komponovaný večer tří textů. Student si na základě domluvy určí, jakou funkci chtějí v projektu zastávat. Seminář navazuje na předmět Dramaturgický workshop v ZS. Studenti vytvoří režijně - dramaturgickou koncepci inscenovaného čtení daného textu (dle výběru) i dramaturgický koncept celého večera. Zpracují režijně-dramaturgickou knihu pro inscenování konkrétního (vybraného) textu pro projekt scénického čtení. Na základě této koncepce budou inscenované čtení realizovat. Studenti budou mít možnost v tomto semináři získat další praktické zkušenosti a znalosti a vyzkouší si zcela prakticky úlohu režiséra, scénografa, dramaturga, produkčního aj. Pedagog bude v pozici supervizora celého večera, konzultanta, poradce, oponenta, zaštiťovatele projektu.
    Další náplní předmětu bude spolupráce na inscenaci Racek aneb Zkouška souboru. Studenti budou v připravované inscenaci účinkovat a spolupodílet se na dramaturgické koncepci díla a úpravě textu A.P.Čechova.
Literatura
    povinná literatura
  • Mistrík, M.:. Analýzy hereckej syntézy. Bratislava: Tália, 1995. info
  • Čechov, M.:. Hercova cesta. Praha: Panorama, 1990. info
  • Hyvnar, J.:. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. Praha: Pražská scéna, 2000. info
  • Mistrík, M.:. Herecké techniky 20. storočia. Bratislava : Veda, 2003. info
  • Diderot, D.:. Herecký paradox. Olomouc: Votobia, 1997. info
  • Stanislavskij, K.S.:. Moje výchova k herectví . Díl II - Tvůrčí proces ztělesňování - deník žáka. Praha: Orbis, 1954. info
  • Čechov, M.:. O herecké technice. Praha: Divadelní ústav, 1996. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
1. Aktivní účast na seminářích.
2. Zpracovaní dramaturgie večera.
3. Zpracování dramaturgicko-režijní koncepce inscenovaného čtení daného textu.
4. Spolupráce či vedení práce na přípravě programu a všech propagačních materiálů k připravované inscenaci.
5. Produkce celé kulturní akce (propagace, vstupenky, medializace projektu,...)
6. Účinkování nebo spolupráce na inscenaci Racek aneb Zkouška souboru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.