UBKKA150 Biblioterapie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2013
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jiřina Kudelová (přednášející)
Mgr. Jiřina Kudelová (cvičící)
Garance
Mgr. Jiřina Kudelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přiblížení a definování biblioterapie jako jedné z metod psychoterapie a pojmů souvisejících; seznámení s předpoklady zavádění, použití, účinky a cíli biblioterapie. Dalším cílem je praktické vyhledávání vhodné literatury pro jednotlivé oblasti uplatňování biblioterapie s ohledem na druh literatury a věkové kategorie uživatelů.
Osnova
  • TEORIE
    - definice BT
    - začlenění BT do psychoterapie a termíny související
    - historie a vývoj BT

    TEORIE
    - pojetí BT
    - typy BT
    - druhy a dělení BT
    - funkce literatury v BT
    - použití, účinky a cíle BT
    - předpoklady zavádění BT
    - osobnost terapeuta
    - typy literatury pro BT
    - projekty BT u nás
    - BT projekty v zahraničí
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - vyhledat články o BT v zahraničních EIZ dostupných na FPF
    - prezentace jednoho přeloženého článku v PowerPoint
    - prezentace jednoho BT projektu v PowerPoint
    - diskuse k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    TEORIE
    - jednotlivé oblasti využití BT
    ? psychické poruchy ? neurózy ? úzkostná neuróza, fobická neuróza, nutkavá (obsedantní) neuróza, hysterie a deprese
    - psychózy ? schizofrenie, poruchy příjmu potravy, paranoia, demence
    - psychopatie
    - nemoci - onkologická onemocnění, AIDS
    - postižení ? tělesné ? zrakové, sluchové, řečové, poruchy hybnosti
    - mentální ? Downův syndrom, autismus, dětská mozková obrna, epilepsie apod.
    - závislosti ? alkoholismus, drogy, gamblerství
    - mezilidské vztahy ? partnerské vztahy
    - rodina
    - mezigenerační problémy
    - násilí
    - sociální problémy ? nezaměstnanost
    - menšiny
    - náhradní rodinná péče
    - stárnutí, umírání, smrt
    - cílové skupiny ? děti
    - dospívající
    - dospělí
    - senioři
    - typy literatury ? populárně naučná
    - beletrie
    - poezie
    - vlastní tvorba
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)

    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
    PRAXE
    - praktická cvičení ? referát
    - zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
    - prezentace v PowerPoint
    - diskuze k jednotlivým příspěvkům
    (10 studentů 8-10 minut)
Literatura
    povinná literatura
  • MOLICKA, M. Příběhy, které léčí. Praha, 2007. info
  • Vášová, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. ISBN 80-85866-07-2. info
  • VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. (Základy psychologie a pedagogiky čtenáře.). Praha, 1987. info
    doporučená literatura
  • DANĚK, K. Biblioterapie, nostalgie a Vysočina : koncept přednášky pro soustředění pracovníků lékařských knihoven Jihomoravského kraje ve Žďáře nad Sázavou v říjnu 1987. Nové Město na Moravě, 1987. info
Výukové metody
Přednášení
Studijní praxe
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Známkou
Test
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Zpracování referátu/seminární práce v rozsahu 5 A4 na určené téma.
AktivityNáročnost [h]
Příprava na zkoušku40
Semestrální práce30
Účast na výuce24
Celkem94
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.