UBKKK037 Personální management a marketing knihoven

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 5 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. Kvalita výuky je systematicky prověřována formou testů, prezentací zadaných referátů aj. Zkouška je písemná a je zaměřena na prověření získaných teoretických znalostí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka je zaměřena na lidský faktor z aspektu organizace - knihovny (lidské zdroje) i jejího vnějšího prostředí (čtenáři - uživatelé). Přednášky věnované lidským zdrojům pojednávají o osobnosti manažera, tvorbě optimálních pracovních týmů a efektivních stylech vedení, které přispívají ke zvýšení produktivity práce. Marketingové taktiky a strategie sloužící k získání trvalých - tzv. "doživotních" uživatelů, které vycházejí z nejnovějších poznatků klasického i moderního marketingového mixu, jenž je aplikován v prostředí veřejných knihoven. Zvláštní důraz je kladen na možnosti uplatnění externích i interních metod public relations. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • Obsah přednášek:
    l. Personální řízení v knihovnách
    - poslání, cíle a úkoly personálního řízení,
    - systém organizace personálních činností,
    - administrativní a informační zabezpečení systému personálního řízení.
    2. Plánování a optimalizace potřeby pracovníků
    - předvídání a odhad potřeby pracovníků,
    - plánování a optimalizace početních stavů pracovníků,
    - analýza pracovních míst,
    - analýza kvalifikace pracovníků (způsobilostí).
    3. Vyhledávání, výběr pracovníků a jejich orientace
    - postupy při vyhledávání a získávání pracovníků,
    - požadavky a zásady výběru pracovníků,
    - přijímání a adaptace pracovníků,
    - vyhodnocení adaptačního procesu.
    4. Profesní a osobní rozvoj pracovníků
    - stanovení potřeb profesního a osobního rozvoje pracovníků,
    - vytváření systému podnikového vzdělávání,
    - hodnocení účinnosti profesního a osobního rozvoje pracovníků.
    5. Hodnocení výkonnosti zaměstnanců
    - řízení a hodnocení výkonnosti,
    - systém odměňování a zaměstnaneckých výhod jako součást zvyšování výkonnosti,
    - firemní kultura prostředkem ovlivňujícím výkonnost.
    6. Péče o pracovníky a pracovní vztahy
    - pracovní prostředí, pracovní doba a režimy,
    - BOZP,
    - zásady vytváření partnerských vztahů mezi zaměstnanci a zaměstnavateli - interní marketing
    - vznik pracovního poměru, pracovní smlouva,
    - ukončení pracovního poměru a jeho formy,
    - podnikové pracovněprávní dokumenty.
    7. Nároky na personálního managera
Literatura
    povinná literatura
  • STÝBLO, J. Personální řízení v malých a středních podnicích. Praha, 2003. info
  • ARMSTRONG, M. Management. Theory and Practice. London, 1997. ISBN 1-85805-070-7. info
    doporučená literatura
  • BLÁHA, Jiří, MATEICICUC, Aleš, KAŇÁKOVÁ, Zdeňka. Personalistika pro malé a střední firmy. Brno, 2005. ISBN 80-251-0374-9. info
Výukové metody
Přednášení
Studijní praxe
Metody hodnocení
Známkou
Test
Informace učitele
Aktualizace 12/13. Kritéria pro zvládnutí zkoušky: absolvování předmětu BKN 058 Management knihoven. Zkouška je ústní v rozsahu obsahového zaměření přednášek, s důrazem na základní orientaci v problematice.
AktivityNáročnost [h]
Přednáška2
Celkem2
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.