VCKDSFVP02 Sportovní, kulturní a sociální aktivity jedinců s postižením

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dagmar Zorková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na představení možností jedinců s postižením, které lze využít v rámci jejich osobnostního rozvoje a začlenění do společnosti, které vyvracejí existující předsudky a mýty o lidech s postižením. Studentům budou představeny možnosti sportovních, kulturních a sociálních aktivit, které lze rozvíjet v rámci využívání volného času. Studenti absolvováním předmětu pochopí, že lidé s postižením mohou trávit volný čas velmi smysluplně a aktivně, jen je třeba najít vhodné možnosti a vycházet z příkladů dobré praxe. Předmět bude orientován zvláště na osoby se smyslovým a tělesným postižením. Studentům budou představeny uzpůsobené sportovní aktivity pro osoby s tělesným postižením (např. tenis, florbal, sledge hokej, handbike, kuželky, lyžování), se zrakovým postižením (např. goalball, showdown, zvuková střelba, lyžování, atletika) a zvláštnosti sportovních aktivit jedinců se sluchovým postižením. Pozornost bude věnována dále kulturním a sociálním aktivitám. Studenti se seznámí s kulturními aktivitami neslyšících (divadla: Divadlo Neslyším, Divadlo Nablízku, Divadelní představení Tracyho tygr; hudba, poezie a tanec), nevidomých (haptika, hmatové výstavy, přizpůsobené prohlídky muzeí - např. Tatra, hradů a zámků) nebo tělesně postižených. V rámci diskuzí bude pozornost věnována také bariérovosti, a to nejen v architektuře. Nedílnou součástí předmětu budou příklady dobré praxe.
Osnova
  • 1. Význam volnočasových aktivit pro osobnost člověka se znevýhodněním.
    2. Sportovní aktivity osob s tělesným postižením.
    3. Sportovní aktivity osob se zrakovým postižením.
    4. Sportovní aktivity osob se sluchovým postižením.
    5. Kulturní aktivity osob s tělesným postižením.
    6. Kulturní aktivity osob se zrakovým postižením.
    7. Kulturní aktivity osob se sluchovým postižením.
    8. Sociální aktivity osob s tělesným postižením.
    9. Sociální aktivity osob se zrakovým postižením.
    10. Sociální aktivity osob se sluchovým postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • Menšová, J. - Panská, S. Volný čas jako součást životního stylu osob se sluchovým postižením. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 2013/4 (1), 53-60. info
  • HÁJEK, B. - HOFBAUER B. - PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1. info
  • Kircher, J. Emotivní pohybové aktivity jako součást kvality života. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 2007. info
  • MACHEK, J. a kol. Na pomoc instruktorům prázdninových táborů pro zdravotně postižené děti. Praha: Svaz tělesně postižených v ČR, 2006. info
  • Horáková, P. Neslyšící herci a jejich skupiny v České republice. Olomouc: PedF UP, 2006. info
    doporučená literatura
  • Kopecká, K. In Sborník příspěvků ze semináře zaměřeného na význam aplikovaných pohybových aktivit v. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3209-0. info
  • Hrouda, T. - Rybová, L. Sport v životní dráze člověka s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2010. info
  • KOVÁČOVÁ, B. Športovná zájmová činnosť jednotlivcov s postihnutím, narušením a ohrozením v ich voľnom čase. info
  • www.etnetera.cz. URL info
  • www.helpnet.cz. URL info
  • www.invarena.cz. URL info
  • www.lidemezilidmi.cz. URL info
  • www.prodeep.cz. URL info
  • Ješina, O., - Kudláček, M. a kol. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. info
  • Ješina, O. - Hamřík, Z. a kol. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. info
  • Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě spostižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. info
  • Kosinová, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina. Praha, 2008. info
  • Šedivá, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006. ISBN 80-7216-232-2. info
  • Fenclová, J. a kol. Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP, Středisko rané péče Tamtam, 2005. info
  • MENCAP. Aktivity volného času pro osoby stěžkýma kombinovaným postižením. Praha: Modrý klíč, 1997. ISBN 80-902494-0-X. info
Informace učitele
Účast na výuce (75 %), aktivní vystupování v rámci diskusí, písemná seminární práce, prezentace vybraného tématu (PowerPoint).
Úspěšné absolvování písemného testu, ústní rozpravy v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.