FPF:VCKDSFVP02 Sportovní, kult. a soc. aktivi - Informace o předmětu
VCKDSFVP02 Sportovní, kulturní a sociální aktivity jedinců s postižením
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- Po 8:05–8:50 PED1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, N7106 HiSt)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na představení možností jedinců s postižením, které lze využít v rámci jejich osobnostního rozvoje a začlenění do společnosti, které vyvracejí existující předsudky a mýty o lidech s postižením. Studentům budou představeny možnosti sportovních, kulturních a sociálních aktivit, které lze rozvíjet v rámci využívání volného času. Studenti absolvováním předmětu pochopí, že lidé s postižením mohou trávit volný čas velmi smysluplně a aktivně, jen je třeba najít vhodné možnosti a vycházet z příkladů dobré praxe. Předmět bude orientován zvláště na osoby se smyslovým a tělesným postižením. Studentům budou představeny uzpůsobené sportovní aktivity pro osoby s tělesným postižením (např. tenis, florbal, sledge hokej, handbike, kuželky, lyžování), se zrakovým postižením (např. goalball, showdown, zvuková střelba, lyžování, atletika) a zvláštnosti sportovních aktivit jedinců se sluchovým postižením. Pozornost bude věnována dále kulturním a sociálním aktivitám. Studenti se seznámí s kulturními aktivitami neslyšících (divadla: Divadlo Neslyším, Divadlo Nablízku, Divadelní představení Tracyho tygr; hudba, poezie a tanec), nevidomých (haptika, hmatové výstavy, přizpůsobené prohlídky muzeí - např. Tatra, hradů a zámků) nebo tělesně postižených. V rámci diskuzí bude pozornost věnována také bariérovosti, a to nejen v architektuře. Nedílnou součástí předmětu budou příklady dobré praxe.
- Osnova
- 1. Význam volnočasových aktivit pro osobnost člověka se znevýhodněním.
2. Sportovní aktivity osob s tělesným postižením.
3. Sportovní aktivity osob se zrakovým postižením.
4. Sportovní aktivity osob se sluchovým postižením.
5. Kulturní aktivity osob s tělesným postižením.
6. Kulturní aktivity osob se zrakovým postižením.
7. Kulturní aktivity osob se sluchovým postižením.
8. Sociální aktivity osob s tělesným postižením.
9. Sociální aktivity osob se zrakovým postižením.
10. Sociální aktivity osob se sluchovým postižením.
- 1. Význam volnočasových aktivit pro osobnost člověka se znevýhodněním.
- Literatura
- povinná literatura
- Menšová, J. - Panská, S. Volný čas jako součást životního stylu osob se sluchovým postižením. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 2013/4 (1), 53-60. info
- HÁJEK, B. - HOFBAUER B. - PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1. info
- Kircher, J. Emotivní pohybové aktivity jako součást kvality života. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 2007. info
- MACHEK, J. a kol. Na pomoc instruktorům prázdninových táborů pro zdravotně postižené děti. Praha: Svaz tělesně postižených v ČR, 2006. info
- Horáková, P. Neslyšící herci a jejich skupiny v České republice. Olomouc: PedF UP, 2006. info
- doporučená literatura
- Kopecká, K. In Sborník příspěvků ze semináře zaměřeného na význam aplikovaných pohybových aktivit v. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3209-0. info
- Hrouda, T. - Rybová, L. Sport v životní dráze člověka s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2010. info
- KOVÁČOVÁ, B. Športovná zájmová činnosť jednotlivcov s postihnutím, narušením a ohrozením v ich voľnom čase. info
- www.etnetera.cz. URL info
- www.helpnet.cz. URL info
- www.invarena.cz. URL info
- www.lidemezilidmi.cz. URL info
- www.prodeep.cz. URL info
- Ješina, O., - Kudláček, M. a kol. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. info
- Ješina, O. - Hamřík, Z. a kol. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. info
- Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě spostižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. info
- Kosinová, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina. Praha, 2008. info
- Šedivá, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006. ISBN 80-7216-232-2. info
- Fenclová, J. a kol. Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP, Středisko rané péče Tamtam, 2005. info
- MENCAP. Aktivity volného času pro osoby stěžkýma kombinovaným postižením. Praha: Modrý klíč, 1997. ISBN 80-902494-0-X. info
- Informace učitele
- Účast na výuce (75 %), aktivní vystupování v rámci diskusí, písemná seminární práce, prezentace vybraného tématu (PowerPoint).
Úspěšné absolvování písemného testu, ústní rozpravy v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2023/VCKDSFVP02