VCKDSFVP02 Sportovní, kulturní a sociální aktivity jedinců s postižením

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2022
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Po 8:05–8:50 PED1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VCKDSFVP02/A: Po 8:55–9:40 PED1, K. Janků
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na představení možností jedinců s postižením, které lze využít v rámci jejich osobnostního rozvoje a začlenění do společnosti, které vyvracejí existující předsudky a mýty o lidech s postižením. Studentům budou představeny možnosti sportovních, kulturních a sociálních aktivit, které lze rozvíjet v rámci využívání volného času. Studenti absolvováním předmětu pochopí, že lidé s postižením mohou trávit volný čas velmi smysluplně a aktivně, jen je třeba najít vhodné možnosti a vycházet z příkladů dobré praxe. Předmět bude orientován zvláště na osoby se smyslovým a tělesným postižením. Studentům budou představeny uzpůsobené sportovní aktivity pro osoby s tělesným postižením (např. tenis, florbal, sledge hokej, handbike, kuželky, lyžování), se zrakovým postižením (např. goalball, showdown, zvuková střelba, lyžování, atletika) a zvláštnosti sportovních aktivit jedinců se sluchovým postižením. Pozornost bude věnována dále kulturním a sociálním aktivitám. Studenti se seznámí s kulturními aktivitami neslyšících (divadla: Divadlo Neslyším, Divadlo Nablízku, Divadelní představení Tracyho tygr; hudba, poezie a tanec), nevidomých (haptika, hmatové výstavy, přizpůsobené prohlídky muzeí - např. Tatra, hradů a zámků) nebo tělesně postižených. V rámci diskuzí bude pozornost věnována také bariérovosti, a to nejen v architektuře. Nedílnou součástí předmětu budou příklady dobré praxe.
Osnova
  • 1. Význam volnočasových aktivit pro osobnost člověka se znevýhodněním.
    2. Sportovní aktivity osob s tělesným postižením.
    3. Sportovní aktivity osob se zrakovým postižením.
    4. Sportovní aktivity osob se sluchovým postižením.
    5. Kulturní aktivity osob s tělesným postižením.
    6. Kulturní aktivity osob se zrakovým postižením.
    7. Kulturní aktivity osob se sluchovým postižením.
    8. Sociální aktivity osob s tělesným postižením.
    9. Sociální aktivity osob se zrakovým postižením.
    10. Sociální aktivity osob se sluchovým postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • Menšová, J. - Panská, S. Volný čas jako součást životního stylu osob se sluchovým postižením. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 2013/4 (1), 53-60. info
  • HÁJEK, B. - HOFBAUER B. - PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1. info
  • Kircher, J. Emotivní pohybové aktivity jako součást kvality života. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 2007. info
  • MACHEK, J. a kol. Na pomoc instruktorům prázdninových táborů pro zdravotně postižené děti. Praha: Svaz tělesně postižených v ČR, 2006. info
  • Horáková, P. Neslyšící herci a jejich skupiny v České republice. Olomouc: PedF UP, 2006. info
    doporučená literatura
  • Kopecká, K. In Sborník příspěvků ze semináře zaměřeného na význam aplikovaných pohybových aktivit v. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3209-0. info
  • Hrouda, T. - Rybová, L. Sport v životní dráze člověka s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2010. info
  • KOVÁČOVÁ, B. Športovná zájmová činnosť jednotlivcov s postihnutím, narušením a ohrozením v ich voľnom čase. info
  • www.etnetera.cz. URL info
  • www.helpnet.cz. URL info
  • www.invarena.cz. URL info
  • www.lidemezilidmi.cz. URL info
  • www.prodeep.cz. URL info
  • Ješina, O., - Kudláček, M. a kol. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. info
  • Ješina, O. - Hamřík, Z. a kol. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. info
  • Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě spostižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. info
  • Kosinová, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina. Praha, 2008. info
  • Šedivá, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006. ISBN 80-7216-232-2. info
  • Fenclová, J. a kol. Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP, Středisko rané péče Tamtam, 2005. info
  • MENCAP. Aktivity volného času pro osoby stěžkýma kombinovaným postižením. Praha: Modrý klíč, 1997. ISBN 80-902494-0-X. info
Informace učitele
Účast na výuce (75 %), aktivní vystupování v rámci diskusí, písemná seminární práce, prezentace vybraného tématu (PowerPoint).
Úspěšné absolvování písemného testu, ústní rozpravy v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.