UBKKT302 Knihovní a informační služby a uživatelé

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2017
Rozsah
0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Metodika práce s dětským čtenářem - Psychologie čtenáře; pedagogické principy a didaktické zásady při práci s dětmi a mládeží; metody působení na čtenáře a formy práce se čtenářem; věkové zvláštnosti dětí a mládeže (ontogeneze dítěte, typy učení a rozvíjení aktivit dítěte).

    Dětské čtenářství - Čtenářství; čtení a četba, účinky a působení četby; výzkumy čtenářství; české a zahraniční projekty na podporu dětského čtenářství.
    Služby pro tělesně a smyslově handicapované uživatele - charakteristika znevýhodnění; stupeň socializace, integrace a inkluze; specifické služby ve veřejných knihovnách; možnosti komunitně orientované knihovny.
    Služby pro mentálně handicapované a sociálně znevýhodněné uživatele - charakteristika znevýhodnění; stupeň socializace, integrace a inkluze; specifické služby ve veřejných knihovnách; možnosti komunitně orientované knihovny.
    Typologie rešeršních strategií a rešerší - Terminologie a obsahový význam pojmů rešeršní strategie, rešerše, rešeršní služby. Kategorizace rešeršních postupů. Rešeršní strategie v širším smyslu, tj. včetně strategie výběru informačního zdroje. Rešeršní strategie v užším smyslu (strategie stavebních kamenů, rostoucí perly aj.). Kategorizace rešerší podle účelu a výstupních parametrů (např. bibliografická, faktografická).
    Typologie informačních zdrojů pro podporu vědy a výzkumu - Terminologie spojená s výrazem "informační zdroj". Informační zdroje tuzemské pro VaV a informační zdroje zahraniční. Jejich charakteristika a smysl používání v ČR i v zahraničí. Informační zdroj versus elektronický informační zdroj.
    Hodnocení relevance a pertinence - Terminologické a definiční vymezení pojmů relevance, pertinence, úplnost, přesnost. Metody hodnocení relevance a pertinence. Matematická vyjádření vztahující se k pojmům. Vztah k pojmům jako rešeršní požadavek, rešeršní dotaz a informační potřeba.
    Přidané hodnoty rešeršních strategií, rešeršních služeb a jejich výsledků - Intelektuální a strojové přidané hodnoty k rešeršním strategiím a rešeršním službám. Metody studijně-rozborové činnosti. Nadstavby nad datovými rešeršními výstupy. Přidané hodnoty po jednotlivé typy uživatelů a uživatelských skupin.
    Strategie digitalizace písemného kulturního dědictví - terminologické vymezení; digitální knihovny a Europeana; příklady digitálních knihoven u nás a ve světě.
    Digitalizace jako technologický proces - metadata; věrnost podání kopírované informace; trvanlivost informačních nosičů; dekódovací proces; standardy; výroba digitálního dokumentu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, léto 2020.