UBK12116 Dějiny českého divadla III

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2018
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je poskytnout posluchačům vhled do vývoje českého divadla od roku 1918 do současnosti. Na utváření podoby českého divadelnictví v období ustavení samostatného státu měla nepominutelný vliv česká moderna, a proto náš výklad zahájíme opakováním látky již v 90. letech 19. století, kdy vystoupila se svými prvními projevy. Na ty pak navážeme výkladem níže uvedených témat. V rámci těchto tematických bloků bude zvláštní pozornost věnována životu a dílu klíčových osobností českého divadelního vývoje uvedených období - od Kvapila po Morávka, od Kvapilové po Borovou, od Čapka po Lagronovou, od Tröstra po Duška. Ve svém průběhu bude kurs doplňován o doporučenou (nejen) dramatickou literaturu jednotlivých údobí a pro maximální názornost prokládán ukázkami. Cílem semináře je poskytnout posluchačům možnost prakticky aplikovat informace a zkušenosti nabyté na stejnojmenné přednášce, hlouběji proniknout do naznačené problematiky, tendencí a trendů v oblasti divadla a dramatu, stejně jako zeširoka se nadechnout ?ducha doby?, a to prostřednictvím bližšího seznámení se se stěžejními dramatickými i odbornými díly za pomoci jejich analýz a diskusí o nich.
Osnova
  • 1. Činohra Národního divadla za uměleckého vedení J. Kvapila a K. H. Hilara. Stylové proměny repertoáru a inscenační tvorby. Vliv nových trendů na utváření českého herectví.
    2. Divadlo v nových podmínkách Československé republiky. Oficiální scény, meziválečné kabarety, dělnické divadlo. Významní představitelé české dramatické tvorby.
    3. Vznik a proměny Osvobozeného divadla, resp. české divadelní avantgardy ve dvacátých letech 20. století. Úloha režisérů J. Honzla, J. Frejky, E. F. Buriana v počátečním období OD.
    4. E. F. Burian a jeho program poetického divadla. Vznik a proměny Burianova "Déčka". Tvůrčí principy a inscenační styl E. F. Buriana.
    5. České divadlo v zápase proti fašismu a za nacistické okupace. Divadelní aktivity v koncentračních táborech a v exilu.
    6. Poválečné uspořádání divadelních poměrů, nové vývojové tendence v českém divadelnictví do roku 1948. Divadla nastupující generace. Divadlo jako nástroj politické indoktrinace v letech 1948-1955.
    7. Situace českého divadla a diferenciace české národní kultury na konci 50. let a v průběhu 60. let 20. století. Vzestup oficiálních kamenných scén a jejich stylové tendence.
    8. Divadla malých forem. Rok 1968 a následné období normalizace.
    9. Významní představitelé české divadelní režie 60. až 80. let 20. století.
    10. Významní představitelé české dramatické tvorby 60. let. Absurdní divadlo a absurdní drama.
    11. Hnutí alternativních divadel 60. až 80. let.
    12. Dramatikové normalizační éry. Od prorežimních autorů přes trpěné a exilové až po autory nové generace.
    13. České divadlo po roce 1989. Proměna divadelní sítě. Nové obzory. Nová generace režisérů a dramatiků. Hudebně-zábavné divadlo.
    14. České divadlo současné.
    V rámci těchto tematických bloků bude zvláštní pozornost věnována životu a dílu klíčových osobností českého divadelního vývoje uvedených období - od Kvapila po Morávka, od Kvapilové po Borovou, od Čapka po Lagronovou, od Tröstra po Duška. Ve svém průběhu bude kurs doplňován o doporučenou (nejen) dramatickou literaturu jednotlivých údobí, prokládán ukázkami a doplňován referáty.
Literatura
    povinná literatura
  • Just, V. (ed):. Česká divadelní kultura 1945?1989 v datech a souvislostech. Divadelní ústav, 1995. info
  • Dějiny českého divadla I-IV. Praha, 1968-1983. info
  • Císař, J.:. Přehled dějin českého divadla. Akademie múzických umění, 2006. info
    doporučená literatura
  • Götz, F.:. Boj o český divadelní sloh. Praha, 1934. info
  • Červený, J.:. Červená sedma. Praha, 1959. info
  • Císař, J.:. Divadla, která našla svou dobu. Praha, 1966. info
  • Hájek, Jiří a kol.:. Divadlo nové doby. Praha, 1989. info
  • Denemarková, R.:. Ewald Schorm. Sám sobě nepřítelem. Divadlo na zábradlí, 1998. info
  • Černý, F.:. Hana Kvapilová. Život a dílo. Praha, 1960. info
  • Götz, F.:. Jaroslav Kvapil. Praha, 1948. info
  • Bradbrooková, B.:. Karel Čapek. Academia, 2006. info
  • Černý, F.:. Měnivá tvář divadla. Praha, 1978. info
  • Engelmüller, K.:. O slávě herecké. Praha, 1947. info
  • Černý, J.:. Otomar Krejča. Praha, 1964. info
  • Černý, F.:. Premiéry bratří Čapků. Hynek, 2000. info
  • Grossman, J.:. Sborníky I?VI. Pražská scéna, 1996?2001. info
  • Dvořák, A.:. Trojice nejodvážnějších. Jindřich Honzl, Emil František Burian, Jiří Frejka. Praha, 1961. info
  • Engelmüller, K.:. Z letopisů českého divadelnictví I. Praha, 1946. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Známkou
Zápočet
Informace učitele
1. Účast na seminářích (akceptovány mohou být dvě absence).
2. Aktivní účast při analýzách a diskusích podmíněná nastudováním předem zadaných děl (dramatických textů a odborné literatury).
3. Základní orientace v doporučené literatuře.
4. Samostatná tvorba seminární práce (cca 5-10 normostran textu), její (předchozí) prezentace formou referátu (cca 15-20 min.) a (následné) odevzdání v tištěné podobě pedagogovi a v podobě elektronické ostatním studentům jako další studijní zdroj. Očekává se individuální uchopení zadaného/zvoleného díla, nezbytně spojené s veřejnou prezentací vlastního názoru před ostatními studenty a s přirozenou snahou o jeho obhájení. Předpokladem přijetí seminární práce (termín odevzdání bude upřesněn při prvním setkání v semestru) je splnění všech základních náležitostí odborné stati, tj. obsahových a formálních předpokladů (logika návaznosti myšlenek a témat, citace, bibliografie, gramatická a faktická správnost).
5. Samostudium rozšiřující informace předávané na přednáškách a seminářích četbou doporučené odborné literatury a stěžejních dramat, stejně jako návštěvami divadelních inscenací.
6. Úspěšné zvládnutí ústní zkoušky (předpokladem k jejímu zahájení je přednes referátu a odevzdání písemné práce) podmíněné poučenou odpovědí na danou otázku s využitím poznatků získaných během výuky i samostudiem, znalostí dramatických i odborných textů, celkovou orientací v probrané látce a v doporučené literatuře a přemýšlivým přístupem k nim, podáním zasvěceného komentáře k poznámkám pedagoga na adresu vypracovaného referátu/seminární práce.
Po dohodě lze kurs zakončovat zkouškou až do konce akademického roku.
Emailový kontakt na pedagoga: Jana Cindlerová - jana.cindlerova@email.cz
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.