FPF:UBK12116 Dějiny českého divadla III - Informace o předmětu
UBK12116 Dějiny českého divadla III
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2022
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- kromě St 12. 10.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- ! UBK10116 Dějiny českého divadla III
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je poskytnout posluchačům vhled do vývoje českého divadla od roku 1918 do současnosti. Na utváření podoby českého divadelnictví v období ustavení samostatného státu měla nepominutelný vliv česká moderna, a proto náš výklad zahájíme opakováním látky již v 90. letech 19. století, kdy vystoupila se svými prvními projevy. Na ty pak navážeme výkladem níže uvedených témat. V rámci těchto tematických bloků bude zvláštní pozornost věnována životu a dílu klíčových osobností českého divadelního vývoje uvedených období - od Kvapila po Morávka, od Kvapilové po Borovou, od Čapka po Lagronovou, od Tröstra po Duška. Ve svém průběhu bude kurs doplňován o doporučenou (nejen) dramatickou literaturu jednotlivých údobí a pro maximální názornost prokládán ukázkami. Cílem semináře je poskytnout posluchačům možnost prakticky aplikovat informace a zkušenosti nabyté na stejnojmenné přednášce, hlouběji proniknout do naznačené problematiky, tendencí a trendů v oblasti divadla a dramatu, stejně jako zeširoka se nadechnout ?ducha doby?, a to prostřednictvím bližšího seznámení se se stěžejními dramatickými i odbornými díly za pomoci jejich analýz a diskusí o nich.
- Osnova
- 1. Činohra Národního divadla za uměleckého vedení J. Kvapila a K. H. Hilara. Stylové proměny repertoáru a inscenační tvorby. Vliv nových trendů na utváření českého herectví.
2. Divadlo v nových podmínkách Československé republiky. Oficiální scény, meziválečné kabarety, dělnické divadlo. Významní představitelé české dramatické tvorby.
3. Vznik a proměny Osvobozeného divadla, resp. české divadelní avantgardy ve dvacátých letech 20. století. Úloha režisérů J. Honzla, J. Frejky, E. F. Buriana v počátečním období OD.
4. E. F. Burian a jeho program poetického divadla. Vznik a proměny Burianova "Déčka". Tvůrčí principy a inscenační styl E. F. Buriana.
5. České divadlo v zápase proti fašismu a za nacistické okupace. Divadelní aktivity v koncentračních táborech a v exilu.
6. Poválečné uspořádání divadelních poměrů, nové vývojové tendence v českém divadelnictví do roku 1948. Divadla nastupující generace. Divadlo jako nástroj politické indoktrinace v letech 1948-1955.
7. Situace českého divadla a diferenciace české národní kultury na konci 50. let a v průběhu 60. let 20. století. Vzestup oficiálních kamenných scén a jejich stylové tendence.
8. Divadla malých forem. Rok 1968 a následné období normalizace.
9. Významní představitelé české divadelní režie 60. až 80. let 20. století.
10. Významní představitelé české dramatické tvorby 60. let. Absurdní divadlo a absurdní drama.
11. Hnutí alternativních divadel 60. až 80. let.
12. Dramatikové normalizační éry. Od prorežimních autorů přes trpěné a exilové až po autory nové generace.
13. České divadlo po roce 1989. Proměna divadelní sítě. Nové obzory. Nová generace režisérů a dramatiků. Hudebně-zábavné divadlo.
14. České divadlo současné.
V rámci těchto tematických bloků bude zvláštní pozornost věnována životu a dílu klíčových osobností českého divadelního vývoje uvedených období - od Kvapila po Morávka, od Kvapilové po Borovou, od Čapka po Lagronovou, od Tröstra po Duška. Ve svém průběhu bude kurs doplňován o doporučenou (nejen) dramatickou literaturu jednotlivých údobí, prokládán ukázkami a doplňován referáty.
- 1. Činohra Národního divadla za uměleckého vedení J. Kvapila a K. H. Hilara. Stylové proměny repertoáru a inscenační tvorby. Vliv nových trendů na utváření českého herectví.
- Literatura
- povinná literatura
- Just, V. (ed):. Česká divadelní kultura 1945?1989 v datech a souvislostech. Divadelní ústav, 1995. info
- Dějiny českého divadla I-IV. Praha, 1968-1983. info
- Císař, J.:. Přehled dějin českého divadla. Akademie múzických umění, 2006. info
- doporučená literatura
- Götz, F.:. Boj o český divadelní sloh. Praha, 1934. info
- Červený, J.:. Červená sedma. Praha, 1959. info
- Císař, J.:. Divadla, která našla svou dobu. Praha, 1966. info
- Hájek, Jiří a kol.:. Divadlo nové doby. Praha, 1989. info
- Denemarková, R.:. Ewald Schorm. Sám sobě nepřítelem. Divadlo na zábradlí, 1998. info
- Černý, F.:. Hana Kvapilová. Život a dílo. Praha, 1960. info
- Götz, F.:. Jaroslav Kvapil. Praha, 1948. info
- Bradbrooková, B.:. Karel Čapek. Academia, 2006. info
- Černý, F.:. Měnivá tvář divadla. Praha, 1978. info
- Engelmüller, K.:. O slávě herecké. Praha, 1947. info
- Černý, J.:. Otomar Krejča. Praha, 1964. info
- Černý, F.:. Premiéry bratří Čapků. Hynek, 2000. info
- Grossman, J.:. Sborníky I?VI. Pražská scéna, 1996?2001. info
- Dvořák, A.:. Trojice nejodvážnějších. Jindřich Honzl, Emil František Burian, Jiří Frejka. Praha, 1961. info
- Engelmüller, K.:. Z letopisů českého divadelnictví I. Praha, 1946. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Známkou
Zápočet - Informace učitele
- 1. Účast na seminářích (akceptovány mohou být dvě absence).
2. Aktivní účast při analýzách a diskusích podmíněná nastudováním předem zadaných děl (dramatických textů a odborné literatury).
3. Základní orientace v doporučené literatuře.
4. Samostatná tvorba seminární práce (cca 5-10 normostran textu), její (předchozí) prezentace formou referátu (cca 15-20 min.) a (následné) odevzdání v tištěné podobě pedagogovi a v podobě elektronické ostatním studentům jako další studijní zdroj. Očekává se individuální uchopení zadaného/zvoleného díla, nezbytně spojené s veřejnou prezentací vlastního názoru před ostatními studenty a s přirozenou snahou o jeho obhájení. Předpokladem přijetí seminární práce (termín odevzdání bude upřesněn při prvním setkání v semestru) je splnění všech základních náležitostí odborné stati, tj. obsahových a formálních předpokladů (logika návaznosti myšlenek a témat, citace, bibliografie, gramatická a faktická správnost).
5. Samostudium rozšiřující informace předávané na přednáškách a seminářích četbou doporučené odborné literatury a stěžejních dramat, stejně jako návštěvami divadelních inscenací.
6. Úspěšné zvládnutí ústní zkoušky (předpokladem k jejímu zahájení je přednes referátu a odevzdání písemné práce) podmíněné poučenou odpovědí na danou otázku s využitím poznatků získaných během výuky i samostudiem, znalostí dramatických i odborných textů, celkovou orientací v probrané látce a v doporučené literatuře a přemýšlivým přístupem k nim, podáním zasvěceného komentáře k poznámkám pedagoga na adresu vypracovaného referátu/seminární práce.
Po dohodě lze kurs zakončovat zkouškou až do konce akademického roku.
Emailový kontakt na pedagoga: Jana Cindlerová - jana.cindlerova@email.cz
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2022/UBK12116