FPF:UBKKDBP006 Cizí jazyk 1 - Informace o předmětu
UBKKDBP006 Cizí jazyk 1
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mathias Becker, M.A. (cvičící)
Mgr. Gabriela Entlová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Gabriela Entlová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UBKKDBP006/A: Čt 8:05–9:40 M8, M. Becker
UBKKDBP006/B: Po 13:05–14:40 H2, G. Entlová
UBKKDBP006/C: Po 14:45–16:20 H3, G. Entlová - Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
Anglický jazyk: Znalosti gramatického a lexikálního systému anglického jazyka získané na střední škole. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (program FPF, KDDP)
- Cíle předmětu
- Studenti mají možnost vybrat si ze dvou cizích jazyků (anglický, německý). Semináře cizího jazyka jsou orientovány na praktické dílčí zvládnutí daného jazyka v jeho mluvené i psané podobě. Cílem předmětu je rozšířit znalost studentů v oblasti lexikální, gramatické i syntaktické s důrazem na komunikativní funkci a harmonický rozvoj všech čtyř jazykových dovedností (poslech, čtení, psaní, mluvení). Studenti jsou seznamováni se systémem jazyka v jeho běžném užívání s aplikací zajímavých, oborově zaměřených textů (četba, poslech) a se způsoby tvoření a obohacování odborné slovní zásoby. Semináře vedou studenty k uvědomělému a cílevědomému používání jazyka v komunikaci jak z hlediska plynulosti, tak správnosti. ANGLICKÝ JAZYK: Cílem předmětu je rozvíjet znalosti studentů získaných na střední škole. Důraz je přitom kladen na gramaticko-lexikální stránku jazyka a harmonický rozvoj všech čtyř jazykových dovedností (poslech, čtení, psaní, mluvení) tak, aby studenti srozumitelně a gramaticky správně komunikovali v běžných situacích ústní i písemnou formou na dané jazykové úrovni. Probíraná témata odrážejí okruhy prvních dvou lekcí doporučené literatury. Budou rozšířena o další doplňkové materiály odrážející specifické potřeby studentů tak, aby prohlubovaly znalosti studovaného oboru (zejména lexikum z oblasti kultury a umění), ale také znalosti o anglicky mluvících zemích v Evropě i ve světě a upevňovaly vědomí existence rozlišných kultur a společností současného multikulturního světa. Výstupní úroveň předmětu odpovídá stupni B1+ a cílem celé série předmětů Anglický jazyk I. – V. je, aby studenti dosáhli jazykové úrovně B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. NĚMECKÝ JAZYK: Studenti budou ve cvičeních i při samostudiu pracovat s prvním dílem učebnice Motive. Učebnice je zaměřena na rozvoj všech řečových dovedností na základě autentických textů a v komunikativních situacích, s využitím aktuální slovní zásoby a gramatického optima. V první hodině studenti vyplní rozřaďovací test, na jehož základě bude zvolen odpovídající díl učebnice. Při prezenční výuce bude důraz kladen na rozvoj mluvení, poslechu a správné výslovnosti, při samostudiu se budou studenti věnovat především čtení a psaní a nácviku potřebné slovní zásoby a gramatiky. V kurzech budou studenti navíc pracovat s odbornými texty, procvičovat odbornou terminologii a budou řešit profesně zaměřené komunikativní situace dle specifika studijního programu.
- Výstupy z učení
- Anglický jazyk: Získává schopnost komunikativní kompetence v anglickém jazyce na úrovni B.1.1., schopnost komunikovat v jednoduchých běžných situacích o známých tématech a činnostech. Rozumí hlavním myšlenkám srozumitelné vstupní informace týkající se běžných témat, dokáže pochopit smysl krátkých jasných jednoduchých zpráv a hlášení. Dokáže číst jednoduché texty, rozvíjí schopnost vyhledat konkrétní předvídatelné informace v jednoduchých každodenních materiálech (např. inzerátech, prospektech apod.), rozumět krátkým osobním dopisům. Zná a používá vhodnou slovní zásobu ke konverzačním tématům z každodenního života. Zná a používá základní gramatické jevy.
- Osnova
- ANGLICKÝ JAZYK:
- 1. Introduction (English as a lingua franca)
- 2. Why did they call you that? (working out meaning from context)
- 3. Pronouns (direct/indirect object pronouns and word order)
- 4. Describing people (possessive adjectives and adjective suffixes)
- 5. Writing an essay (“My favourite room“ – prepositions of place, punctuation, spelling)
- 6. Practical English (social English phrases for describing luggage and reporting lost luggage)
- 7. Holidays and travelling (holiday vocabulary: things to pack and verb phrases with “go” and other verbs)
- 8. Present tenses (action and non-action verbs + meaning, present continuous for future arrangements)
- 9. Shops and services (present simple for ‘timetable’ future, phrasal verbs related to shops and shopping)
- 10. Possessives (possessive ‘s, “of” to show possession, “own” for emphasis, linking marked words)
- 11. Make sure your holiday matches your personality (creating a holiday itinerary, writing holiday tweets)
- 12. Revision (grammar and vocabulary of Unit 1 and 2, “A farmers market” – watching a short film)
- 13. Final test
- Povinná literatura:
- LATHAM-KOENIG, CH. / OXENDEN, C. / BOYLE, M. English File Intermediate Plus Student’s Book. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-455831-0.
- Doporučená literatura:
- LATHAM-KOENIG, CH., OXENDEN, C., HUDSON LATHAM, J. English File Third Edition Intermediate Plus Workbook. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-450268-9.
- MCCARTHY, M. & O'Dell, F. English vocabulary in use: upper-intermediate: vocabulary reference and practice. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. ISBN 978-1-107-60094-2.
- MURPHY, R. English grammar in use: a self-study reference and practice book for intermediate learners of English. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-18906-4.
- Oxford Advanced Learner’s Dictionary. 9th ed. Oxford: OUP, 2010. ISBN 978-0-19-479879-2.
- NĚMECKÝ JAZYK:
- Začátečníci, úroveň A1/1 (Motive A1)
- 1. Kennenlernen, Einstufungstest
- 2. sich begrüßen, sich vorstellen, buchstabieren
- 3. sich vorstellen, telefonieren
- 4. Uhrzeit, Tageszeit, Tag angeben
- 5. Über Familie sprechen
- 6. über die Freizeit sprechen
- 7. tauschen und einkaufen
- 8. über Preise sprechen
- 9. etwas bewerten
- 10. den Tagesablauf beschreiben, odborný text a odborná terminologie
- 11. über Vorlieben sprechen, odborný text a odborná terminologie
- 12. über Stimmungen und Gefühle sprechen, odborný text a odborná terminologie
- 13. Zusammenfassung und Evaluation, odborný text a odborná terminologie
- Začátečníci, úroveň A1/2 (Motive A1)
- 1. sagen, wo etwas ist, Weg erklären
- 2. in der Wohnung, Möbel
- 3. gesundheitliche Probleme beschreiben
- 4. Termine ausmachen
- 5. Vorschläge machen
- 6. Tattos, Farben, , odborný text a odborná terminologie
- 7. Verkehrsmittel, Reisevorbereitungen besprechen, odborný text a odborná terminologie
- 8. Reiserouten beschreiben, Zimmer reservieren, odborný text a odborná terminologie
- 9. Zug- und Flugverbindungen, odborný text a odborná terminologie
- 10. Über Wetter sprechen, odborný text a odborná terminologie
- 11. Freizeitverhalten, odborný text a odborná terminologie
- 12. Geschenke, Gegenstände beschreiben, odborný text a odborná terminologie
- 13. Zusammenfassung und Evaluation
- Mírně pokročilí, úroveň A2/1 (Motive A2)
- 1. über Kommunikationstechnik sprechen
- 2. Nachrichten auf der Mailbox, odborný text a odborná terminologie
- 3. Cybermobbing besprechen, odborný text a odborná terminologie
- 4. Modetrends, odborný text a odborná terminologie
- 5. Kleidung einkaufen, odborný text a odborná terminologie
- 6. Ein Einkaufsgespräch führen, odborný text a odborná terminologie
- 7. im Zoo, odborný text a odborná terminologie
- 8. Tiere im Büro, odborný text a odborná terminologie
- 9. über Wetter sprechen, odborný text a odborná terminologie
- 10. Urlaubsplanung, odborný text a odborná terminologie
- 11. im Restaurant, odborný text a odborná terminologie
- 12. etwas suchen, odborný text a odborná terminologie
- 13. Zusammenfassung und Evaluation
- Mírně pokročilí, úroveň A2/2 (Motive A2)
- 1. Nachteile und Vorteile der Berufe, odborný text a odborná terminologie
- 2. Ratschläge geben, odborný text a odborná terminologie
- 3. Über eigenen Beruf sprechen, odborný text a odborná terminologie
- 4. Über Alltagstätigkeiten sprechen, odborný text a odborná terminologie
- 5. Reisepräferenzen, odborný text a odborná terminologie
- 6. Reiseplanung, odborný text a odborná terminologie
- 7. Unterkunft im Hotel, odborný text a odborná terminologie
- 8. Popkultur besprechen, odborný text a odborná terminologie
- 9. Über Interesse sprechen, odborný text a odborná terminologie
- 10. Verabredung machen, odborný text a odborná terminologie
- 11. Straßenverkehr, odborný text a odborná terminologie
- 12. Gesprächen in der Apotheke, odborný text a odborná terminologie
- 13. Zusammenfassung und Evaluation
- Pokročilí, úroveň B1/1 (Motive B1)
- 1. über Arbeitsabläufe sprechen,
- 2. technische Erfindungen, odborný text a odborná terminologie
- 3. über Straftaten sprechen, odborný text a odborná terminologie
- 4. Lebensstile vergleichen, odborný text a odborná terminologie
- 5. Probleme mit der Bank lösen, odborný text a odborná terminologie
- 6. Geld und Bankgeschäfte, odborný text a odborná terminologie
- 7. Historische Erfahrungen, Berliner Mauer, odborný text a odborná terminologie
- 8. Die Zukunft vorhersagen, odborný text a odborná terminologie
- 9. Vorsätze, Versprechen, odborný text a odborná terminologie
- 10. Vermutungen und Warnungen, odborný text a odborná terminologie
- 11. Über eigene Fehler sprechen, odborný text a odborná terminologie
- 12. Bewerbung, odborný text a odborná terminologie
- 13. Zusammenfassung und Evaluation
- Pokročilí, úroveň B1/2 (Im Berug Neu)
- 1. Eine Betriebsvereinbarung verstehen
- 2. Ein Protokoll verstehen, odborný text a odborná terminologie
- 3. An einer Besprechung teilnehmen, odborný text a odborná terminologie
- 4. Ein Protokoll verfassen, odborný text a odborná terminologie
- 5. Anweisungen geben und darauf reagieren, odborný text a odborná terminologie
- 6. Eine Bedienungsanleitung verstehen, odborný text a odborná terminologie
- 7. Werbeaussagen eines Unternehmens verstehen, odborný text a odborná terminologie
- 8. Arbeitsverhältnisse verstehen, odborný text a odborná terminologie
- 9. Kunden beraten, odborný text a odborná terminologie
- 10. Eine Anfrage verstehen und Angebot machen, odborný text a odborná terminologie
- 11. Über Entwicklungen sprechen, odborný text a odborná terminologie
- 12. Über Transportwege und Lieferungen sprechen, odborný text a odborná terminologie
- 13. Zusammenfassung und Evaluation
- Povinná literatura:
- KRENN, W. / PUCHTA, H. Motive A1. Kompaktkurs Deutsch als Fremdsprache. Kursbuch. München: Hueber, 2015.
- KRENN, W. / PUCHTA, H. Motive A1. Kompaktkurs Deutsch als Fremdsprache. Arbeitsbuch. München: Hueber, 2015.
- KRENN, W. / PUCHTA, H. Motive A2. Kompaktkurs Deutsch als Fremdsprache. Kursbuch. München: Hueber, 2015.
- KRENN, W. / PUCHTA, H. Motive A2. Kompaktkurs Deutsch als Fremdsprache. Arbeitsbuch. München: Hueber, 2015.
- KRENN, W. / PUCHTA, H. Motive B1. Kompaktkurs Deutsch als Fremdsprache. Kursbuch. München: Hueber, 2016.
- KRENN, W. / PUCHTA, H. Motive B1. Kompaktkurs Deutsch als Fremdsprache. Arbeitsbuch. München: Hueber, 2016.
- MÜLLER, A. / SCHLÜTER, S. Im Beruf Neu B1+/B2. Kursbuch. München: Hueber, 2017.
- MÜLLER, A. / SCHLÜTER, S. Im Beruf Neu B1+/B2. Arbeitsbuch. München: Hueber, 2018.
- https://www.lehrer-online.de/unterricht/sekundarstufen/geisteswissenschaften/geschichte/ https://www.bpb.de/geschichte/
- Doporučená literatura:
- SCHLÜTER, S. Menschen A1. Berufstrainer. München: Hueber, 2015.
- VOLTROVÁ, M. Cvičebnice německé gramatiky. Plzeň: Fraus, 2011.
- VOLTROVÁ, M. Přehledná německá gramatika. Plzeň: Fraus, 2009.
- https://hueber.de/seite/pg_lernen_onlineuebungen_mot
- Literatura
- povinná literatura
- LATHAM-KOENIG, Ch, C OXENDEN a M BOYLE. English File Intermediate Plus Student’s Book. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-455831-0. info
- Výukové metody
- Cvičení. Nácvik jazykových/komunikačních dovedností (ústní i písemnou formou). Skupinová a kooperativní výuka.
- Metody hodnocení
- Účast na seminářích (75 %). Aktivní přítomnost a průběžné vypracovávání zadaných úkolů. Závěrečný test (úspěšnost 70%).
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2020/UBKKDBP006