FPF:UBKCJLBP14 Syntax - Informace o předmětu
	UBKCJLBP14 Syntax
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2021
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D. (přednášející)
 PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D.
 Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
- Rozvrh
- Út 9:45–11:20 M12- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
 
- Předpoklady
- Předpokladem je znalost českého jazyka a základních lingvistických pojmů a znalostí získaných v předchozích lingvistických seminářích.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FPF, CJAL)
 
- Cíle předmětu
- Disciplína vede studenty k pochopení vnitřní výstavby vyšších mluvnických celků a jejich fungování v komunikaci. Studenti se seznámí se vstupními základními syntaktickými pojmy, jednak tradičními a školsky dosud užívanými, jednak novějšími, ať už založenými na valenci, anebo na sémanticko-pragmatickém přístupu k textu. Výklady se opírají o konkrétní jazykový materiál a zahrnují i popis rysů komunikačních situací, které ke vzniku komunikátů vedou. S přednáškou C0017 (pojatou jako obecný vstup do syntaktické problematiky) je spjat seminář, v němž je prováděn syntaktický rozbor konkrétních textů se zvýrazněním komunikačně-pragmatických prvků. Jako praktická aplikace je dále připojena pasáž k interpunkčnímu pravopisu. Seznam studijní literatury uvádí základní tituly, ostatní doporučené položky viz v bibliografii těchto titulů.
- Výstupy z učení
- Znalost stavby české věty a praktické dovednosti větu vytvořit.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, základní syntaktické příručky.
 2. Komentář k odborné syntaktické literatuře. Česká interpunkce - úvodní výklady.
 3. Pojetí skladby; termíny věta a výpověď. Vlastnosti výpovědi.
 4. Propoziční akt a jeho složky.
 5. Valence a gramatický větný vzorec; Valenční slovníky v češtině, jejich podstata a specifika.
 6. Syntaktické vztahy a jejich realizace (zmnožení, koordinační skupina, adordinační skupina; dominace - shoda, řízenost, přimykání).
 7. Shrnutí problematiky k interpunkčnímu pravopisu. Nástin pojetí větných členů.
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
 Individuální konzultace
 Seminární výuka
- Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- - 50% aktivní účast v seminářích; průběžné sledování výuky formou osobní účasti na přednáškách nebo samostudia z odborných zdrojů, aby byla umožněna aktivní účast na souvisejícím semináři; 
 - samostudium rozšiřujících pasáží a schopnost uplatnit syntaktické poznatky při rozboru textu a při kladení interpunkce;
 - zápočet se udělí za splněný interpunkční diktát, který vychází z teoretické kapitoly a příkladů uvedených k interpunkčním jevům v Průvodci českou interpunkcí;
 - při individuálním studijním plánu je třeba předložit podrobný písemný popis postupu samostudiem při přípravě k interpunkčnímu diktátu (min. 30 řádků souvislého textu bez interpunkčních chyb).
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2021/UBKCJLBP14