FVP:PV24TK021 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
PV24TK021 Speciální pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 10. 10. 8:05–10:30 C202, Pá 17. 10. 8:05–10:30 C201, Pá 7. 11. 9:45–11:20 C201, Pá 21. 11. 9:45–11:20 C201
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika, studenti se dokáží orientovat v historickém vývoji péče o postižené v kontextu současných trendů v přístupu k lidem s postižením. Nedílnou součástí předmětu je také pochopit fungování rodin s postiženým jedincem a postoje společnosti včetně legislativního ukotvení. Studenti budou seznámeni s metodami speciální pedagogiky, dokáží pochopit specifičnost jedince se zdravotním postižením: zrakovým, sluchovým, mentálním, tělesným, kombinovaným nebo s narušenou komunikační schopností, specifickými poruchami učení a poruchami chování.
- Výstupy z učení
- Oborové znalosti: Student získá a prokáže znalost základních disciplín speciální pedagogiky, umí charakterizovat jednotlivé druhy postižení, zná možnosti jejich kompenzace a poradenské práce. Oborové dovednosti: Student se dokáže orientovat ve specifičnostech vyplývajících z jednotlivých druhů a stupňů postižení a znevýhodnění. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Obecné způsobilosti: Student je schopen vnímat ohrožení vyplývající ze sociálního vyloučení jedinců a rodin s postižením, dokáže navrhovat možnosti preventivního působení v této oblasti. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, ale bude lépe reagovat na specifičnosti komunikace klientů s různým typem a stupněm postižení. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
- Osnova
- 1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky, definování základního vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením od narození do stáří. Aktuální legislativa.
- 2. Rodina s postiženým dítětem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti. Metody speciální pedagogiky. Výzkumné strategie a přístupy.
- 3. Inkluzivní vzdělávání. Základní principy, možné bariéry. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Pedagogická praxe. Podpůrná opatření. IVP a Plán podpory. 4. Tyflopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
- 5. Logopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Organizace logopedické péče
- 6. Psychopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce
- 7. Surdopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
- 8. Somatopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
- 9. Problematika specifických poruch učení – terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika
- 10. Etopedie - terminologie, klasifikace, etiologie.
- 11. Kombinovaná postižení
- 12. Poruchy autistického spektra
- Literatura
- povinná literatura
- LECHTA, V., ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
- LUDÍKOVÁ, L. a kol. Vybrané faktory ovlivňující kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5059-9.
- MICHALÍK, J. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. info
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
- WEARMOUTH, J. Special Educational Needs and Disability: The Basics. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-93876 (978-1-315-67546-6 ebk)
- doporučená literatura
- Allen, E., K. a Cowdery, G. E. The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education. Stamford, USA, 2014. ISBN 978-128543237. info
- ČADILOVÁ, V. a ŽAMPACHOVÁ, Z. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
- HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.
- JANKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.
- KARGEROVÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: druhý stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4501-4.
- KOVÁŘOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. a HAMPL, I. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
- MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
- POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. info
- VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4475-8.
- Výukové metody
- přednášky, diskuze, skupinové projekty, četba, samostudium
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Informace učitele
- Během semestru proběhne 10 hodinový tutoriál, jehož součástí je vysvětlení obtížných částí učiva. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu, z ní zpracuje vybrané korespondenční úkoly, které bude diskutovat při individuálních a skupinových konzultací.
Student může průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací
Předmět bude mít vytvořenou interaktivní osnovu, do níž budou průběžně vkládány studijní materiály a která také může sloužit k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/PV24TK021