UPPVIK031 Etopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Julius Kopčanský, MBA, LL.B. (přednášející)
PhDr. Mgr. Michaela Šedá, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Historie oboru etopedie, přístupy společnosti a významní představitelé
  • 2. Interdisciplinarita oboru etopedie, její vztah k jiným vědám
  • 3. Paradigmata oboru etopedie a současné trendy oboru
  • 4. Problémové chování, porucha chování, rizikové chování
  • 5. Determinace, etiologie, faktory problémového chování a poruch chování
  • 6. Klasifikační rámce poruch chování, typologie a deskripce
  • 7. Poradenství, přístupy a základní oblasti
  • 8. Diagnostika v etopedické praxi
  • 9. Reedukace, přístupy a základní oblasti
  • 10. Institucionální péče, ochranná a ústavní výchova
  • 11. Rezidenční zařízení, dopady a rizika
  • 12. Legislativní, strategické a metodické dokumenty k prevenci rizikového chování
  • 13. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. 2017, 171 s. ISBN 978-80-7464-884-7. info
  • KALEJA, Martin. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013, 264 s. ISBN 978-80-7464-396-5. info
  • KALEJA, Martin, Andrea PREČUCHOVÁ ŠTEFANOVIČOVÁ a Monika ŠULOVSKÁ. Problémové správanie verzus poruchy správania u žiakov základných škôl. Prvé vydanie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta, 2014, 126 s. ISBN 978-80-89726-18-9. info
  • KALEJA, Martin, Andrea PREČUCHOVÁ ŠTEFANOVIČOVÁ, Monika ŠULOVSKÁ a Dorota SMETANOVÁ. Prejavy správania u vybraných skupín žiakov základných škôl. Prvé vydanie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta, 2014, 135 s. ISBN 978-80-89726-17-2. info
  • SEARS, R. Cognitive Behavioral Therapy & Mindfulness Toolbox: 50 Tips, Tools and Handouts for Anxiety, Stress, Depression, Personality and Mood Disorders. US: PESI Publishing and Media, 2017
  • KALEJA, M. Dítě v riziku poruch chování, s poruchou chování a s problémy v chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
  • Martin Kaleja. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1. info
  • KALEJA, Martin. Základy etopedie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5. info
    doporučená literatura
  • ADAMUS, Petr, Petr FRANIOK, Martin KALEJA a Eva ZEZULKOVÁ. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2015, 131 s. ISBN 978-80-7464-798-7. info
  • KALEJA, Martin. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 247 s. ISBN 978-80-7464-544-0. Digitalizovaný dokument info
  • KALEJA, Martin. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2015, 109 s. vydání první. ISBN 978-80-7510-160-0. info
Metody hodnocení
zápočet PS: pravidelná docházka na semináře, aktivní účast ve výuce, zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace na semináři
zápočet KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora zkouška: z povinné literatury a přednášek
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Informace učitele
Minimálně 3 hodinový blok konzultací – po domluvě, e-mail.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, zima 2019, léto 2022, léto 2023, léto 2024.