FVP:UPPVIK049 Metodika participace v zážitko - Informace o předmětu
UPPVIK049 Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (přednášející)
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 3. 10. 12:15–13:50 C208, 13:55–15:30 C207, Pá 24. 10. 8:05–9:40 C204, 9:45–11:20 C204, Pá 14. 11. 9:45–11:20 C203
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s principy a postupy participačních metod využitelných v zážitkové výuce a herních činnostech pro dospělé edukanty. Předmět je zaměřen na rozvoj praktických dovedností při vedení skupinových aktivit, včetně využití digitálních a online nástrojů a prvků umělé inteligence. Studenti si osvojí způsoby, jak podporovat spolupráci, empatii a další měkké dovednosti prostřednictvím různých forem interaktivní práce.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student: Navrhne vhodnou facilitační nebo mediační metodu pro konkrétní zadání či situaci ve svém budoucím profesním prostředí. Připraví zvolenou metodu po produkční i organizační stránce. Zajistí moderaci nebo facilitaci zvolené metody. Posoudí výhody a nevýhody vybraných metod a technik. Vyhodnotí použitelnost zvolené techniky pro stanovený cíl a účel.
- Osnova
- Úvodní metodický vstup vyučujícího k participačním metodám: 1.1 Efektivnost edukačních metod – andro-didaktické principy se zaměřením na efektivní organizaci práce ve skupinách i v plénu 1.2 Význam zážitkové výuky a herních činností pro dospělé edukanty; přehled metod a zadání aktivit studentům/skupinám Praktický nácvik metod přímo v hodinách (scénáře dodává vyučující): 2.1 Icebreakery – aktivity na zahájení a naladění skupiny 2.2 Interaktivní výklad 2.3 Diskusní metody – diskuse v plénu, ve skupinách, panelová diskuse 2.4 Brainstorming 2.5 Brainwriting 2.6 Případová metoda 2.7 Inscenační metoda (roleplay) 2.8 Roleplay a simulace situací včetně využití AI nástrojů (např. chatbot simulující klienta či účastníka aktivity) 2.9 Skupinové metody realizované prostřednictvím online spojení a digitálních platforem 2.10 Cvičení zaměřená na rozvoj kooperace, empatie a dalších měkkých dovedností
- Literatura
- povinná literatura
- KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
- KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
- KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2017. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218.
- KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
- KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1. info
- doporučená literatura
- KALNICKÝ, J. Brainstorming. p. 94. In: FEDERIGHI, P. (ed.) Glossary of Adult Learning in Europe. Hamburg: European Association for the Education, 1999. ISBN 92 820 1103-8. info
- KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
- MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
- PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
- SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
- ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. info
- Výukové metody
- Rolové hry, metody z oblasti brainstormingu, skupinové aktivity, individuální aktivity, aktivity s důrazem na zážitkové aspekty
- Metody hodnocení
- tvorba vlastní aktivity, studenti plní průběžné úkoly
- Informace učitele
- Osobní konzultace, konzultace přes e-mail.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/UPPVIK049