FVP:UPPVPP025 Pedagogic-psychological Diagno - Course Information
UPPVPP025 Pedagogic-psychological Diagnostics and Colsuntancy
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2012
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Boris Iljuk, CSc. (lecturer)
doc. Boris Iljuk, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie a prevence s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko-psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití. SEMINÁŘ Cílem seminárních cvičení je seznámit studenty s předmětem a funkcemi pedagogicko psychologické diagnostiky a poradenství, jeho zařazením v systému psychologických věd. Dále seznámení studentů se základními oblastmi a možnostmi tohoto oboru, včetně sebezkušenosti.
- Syllabus (in Czech)
- PŘEDNÁŠKA
1. Úvod - vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce pedagogicko-psychologické diagnostiky. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie.
2. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních.
3. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce.
4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
5. Rozhovor (interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru.
6. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence.
7. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů.
8. Vybrané informace o statistice. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
9. Pedagogicko-psychologická diagnostika dětí. Funkce pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center. Školní psycholog.
10. Vymezení psychodiagnostiky dětí. Specifické rysy diagnostiky dětí, třídění diagnostických metod, osobnost diagnostika, diagnostické strategie. Aplikační oblasti psychodiagnostiky dětí.
11. Klinické a interakční metody: diagnostický rozhovor s dítětem, s rodinou, pozorování, anamnéza, analýza výtvorů dítěte. Hra jako diagnostický prostředek.
SEMINÁŘ
1. Laické a odborné poradenství, poradenství v systému psychologických věd
2. Osobnost poradce, poradenský vztah
3. Metody psychologické diagnostiky
4. Seznámení s testovými metodami psychodiagnostiky
5. Komunikace v poradenské praxi
6. Formulace zpráv a nálezů
7. Poradenství v jednotlivých fázích vývoje
8. Školní poradenství, vývojové poruchy, problémoví žáci
9. Manželské a rodinné poradenství
10. Manželská a rodinná terapie
11. Problematika stárnutí a stáří
- PŘEDNÁŠKA
- Literature
- required literature
- SVOBODA, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. info
- HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6. info
- SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. info
- HRABAL, V. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. info
- HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
- recommended literature
- VÁGNEROVÁ, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. info
- ŠNÝDROVÁ, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2165-1. info
- KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L. (ED.). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2005. ISBN 80-7290-217-2. info
- SVOBODA, M., et al. Aplikovaná psychodiagnostika v České republice: zjištění stavu, potřeb a perspektiv psychologické diagnostiky v České republice. Brno: Psychologický ústav FF MU, 2004. ISBN 80-86633-12-8. info
- ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J., KIMPLOVÁ, T. (ED.). Psychodiagnostické metody v práci učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakul, 2004. ISBN 80-7042-372-2. info
- HOLLIN, C. R. (ED.). The essential handbook of offender assessment and treatment. Chichester: Hoboken Wiley. 2004. ISBN 0-470-85436-7. info
- DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2. info
- TRPIŠOVSKÁ, D. Psychologická diagnostika pro učitele. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 1997. ISBN 80-7044-159-3. info
- DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogi, 1995. ISBN 80-7040-143-5. info
- DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2012, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2012/UPPVPP025