UPPVBK066 Zážitková pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta se základními principy zážitkové pedagogiky a její tvorbou. Student po absolvování předmětu bude znát strukturu postupových bodů pro přípravu a realizaci zážitkového programu, definovat jeho cíle a umět pracovat s klíčovými aspekty metodické činnosti (dramaturgie akce, návrh scénáře, výběr her, způsob vytěžení ze zážitku a práce se skupinou). Největší pozornost je věnována samotné aplikaci získaných vědomostí studentů při přípravě návrhu vlastního zážitkového programu a její realizaci včetně vyhodnocování zpětné vazby. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student se dokáže orientovat v základních principech zážitkové pedagogiky a umí vydefinovat jednotlivé postupové body pro její přípravu a realizaci. Zároveň také zná klíčové aspekty metodické činnosti. Odborné dovednosti: Student se orientuje v relevantní odborné literatuře a dokáže s ní v rámci přípravy a realizace programu zážitkové pedagogiky pracovat. Umí interpretovat a aplikovat získané informace a propojit tak praxi s teoretickým základem. Vedle toho dokáže sám připravit svůj vlastní zážitkový program, který si v rámci tohoto předmětu zrealizuje. Obecná způsobilost: Student je schopen využívat svých poznatků z oblasti zážitkové pedagogiky také ve sféře primární prevence sociální patologických jevů, a to nejen ve školním prostředí, ale rovněž i v mimoškolním, kde může organizovat tímto způsobem volný čas dětí a mládeže. Prostřednictvím předmětu dochází k podpoře a rozvoji kreativity studentů, jejich organizačních dovedností a kritického myšlení během realizace programu.
Osnova
  • 1. Vymezení zážitkové pedagogiky a její vývoj
    2. Cíle a metody zážitkové pedagogiky
    3. Hry a jejich třídění
    4. Bližší pohled na jednotlivé typy her
    5. Dramaturgie, scénář, režie
    6. Práce se skupinou a její vývoj
    7. Review a evaluace v prostředí zážitkové pedagogiky
Literatura
    povinná literatura
  • CALOŇOVÁ, D. Metodika herních činností. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2012. ISBN 978-80-7248-774-5. info
  • KIRSCHNER, J., et al. Psychologie prožitku a dobrodružství. Praha: Bizbooks, 2009. ISBN 80-251-2562-5. info
  • HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
  • Instruktoři Brno. Fond her. Praha: Bizbooks, 2007. ISBN 80-251-1675-1. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • HRKAL, J., HANUŠ, R. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-660-8. info
    doporučená literatura
  • NEUMAN, J. a kol. Hry do kapsy X. Sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Praha: Portál, 2005. ISBN 8073670259. info
  • PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
  • ERKERKT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • CANFIELD, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-194-0. info
  • VALIŠOVÁ, A. Hry s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace: cvičebnice pro rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Praha: Pansofia, 1998. ISBN 80-71781-94-0. info
  • CANFIELD, J. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-028-6. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-042-1. info
  • ZAPLETAL, M. Velká kniha deskových her. Praha: MF, 1991. ISBN 80-204-0188-1. info
Informace učitele
Student si připraví zážitkový programu pro vybranou věkovou skupinu. Definovat jeho cíle, připraví dramaturgii akce, návrh scénáře, hry, způsob vytěžení ze zážitku a práce se skupinou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.