FVP:UPPVBK066 Zážitková pedagogika - Informace o předmětu
UPPVBK066 Zážitková pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2017
- Rozsah
- Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenta se základními principy zážitkové pedagogiky a její tvorbou. Student po absolvování předmětu bude znát strukturu postupových bodů pro přípravu a realizaci zážitkového programu, definovat jeho cíle a umět pracovat s klíčovými aspekty metodické činnosti (dramaturgie akce, návrh scénáře, výběr her, způsob vytěžení ze zážitku a práce se skupinou). Největší pozornost je věnována samotné aplikaci získaných vědomostí studentů při přípravě návrhu vlastního zážitkového programu a její realizaci včetně vyhodnocování zpětné vazby.
- Osnova
- 1. Vymezení zážitkové pedagogiky a její vývoj
2. Cíle a metody zážitkové pedagogiky
3. Hry a jejich třídění
4. Bližší pohled na jednotlivé typy her
5. Dramaturgie, scénář, režie
6. Práce se skupinou a její vývoj
7. Review a evaluace v prostředí zážitkové pedagogiky
- 1. Vymezení zážitkové pedagogiky a její vývoj
- Literatura
- povinná literatura
- CALOŇOVÁ, D. Metodika herních činností. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2012. ISBN 978-80-7248-774-5. info
- KIRSCHNER, J., et al. Psychologie prožitku a dobrodružství. Praha: Bizbooks, 2009. ISBN 80-251-2562-5. info
- HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
- PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
- Instruktoři Brno. Fond her. Praha: Bizbooks, 2007. ISBN 80-251-1675-1. info
- SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
- HRKAL, J., HANUŠ, R. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-660-8. info
- doporučená literatura
- NEUMAN, J. a kol. Hry do kapsy X. Sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Praha: Portál, 2005. ISBN 8073670259. info
- PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
- ERKERKT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
- CANFIELD, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-194-0. info
- VALIŠOVÁ, A. Hry s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace: cvičebnice pro rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Praha: Pansofia, 1998. ISBN 80-71781-94-0. info
- CANFIELD, J. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-028-6. info
- HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-042-1. info
- ZAPLETAL, M. Velká kniha deskových her. Praha: MF, 1991. ISBN 80-204-0188-1. info
- Metody hodnocení
- Známkou
Anamnestická metoda - Informace učitele
- Student si připraví zážitkový programu pro vybranou věkovou skupinu. Definovat jeho cíle, připraví dramaturgii akce, návrh scénáře, hry, způsob vytěžení ze zážitku a práce se skupinou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2017/UPPVBK066