FVP:UPPVU0109 Teorie výchovy - Informace o předmětu
UPPVU0109 Teorie výchovy
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2014
- Rozsah
- 2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Orientace v základních pedagogických termínech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství - společný základ pro navazující studium (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky předmětu Teorie výchovy je předat studentům znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na žáka a skupinu žáků. Vedle toho si klademe za cíl vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti obecné pedagogiky a psychologie. K této základně připojí znalosti o chování a dovednosti z praktických výchovných situací z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů apod.
- Osnova
- 1. Proměny pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení výchovy (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích). Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí.
2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů). Složky výchovy a jejich systémová podmíněnost.
3. Hodnoty, druhy hodnot, hodnotová orientace. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při "vyjasňování" hodnot na základní a střední škole. Výchova charakteru a mravní výchova. Možnosti její realizace v podmínkách současné základní a střední školy. Metody a prostředky mravní výchovy.
4. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd.
5. Sociálně - patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě.
6. Média a jejich vliv na pubescenta a adolescenty. Výchovné možnosti základní a střední školy.
7. Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám?). Problémy rasismu, xenofobie, šikany na školách a možnosti výchovy.
8. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Fyzické a duševní zdraví.
9. Biologické, psychické a sociální podmínky výchovy pohlavní, sexuální, výchovy k partnerství, manželství a rodičovství.
10. Postavení rodiny mezi výchovnými činiteli. Spolupráce rodiny a školy. Komunikace škola - rodina, její formy a možnosti.
11. Rodina a rodinná výchova. Rodinná výchova a dynamika rolí.
- 1. Proměny pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení výchovy (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích). Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí.
- Literatura
- povinná literatura
- STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. info
- STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. info
- JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). info
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. info
- ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6. info
- BROKLOVÁ, Z. aj. Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4. info
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
- doporučená literatura
- BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- Miovský, M. (ed.) a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
- Průcha, J (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-564-2. info
- Machová, J, Kubátová, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2715-8. info
- Média tvořivě. Ed. Rutová, N. Kladno: o. s. Aisis, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4. info
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3. info
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
- HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
- Čáp, J, Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, s. r. o., 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
- Střelec, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Zápočet - Informace učitele
- Zkouška: - zvládnutí vybraného okruhu u ústní zkoušky
Zápočet: zápočtový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, docházka
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2014/UPPVU0109