UVSRPCP054 Public relations

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Urbánková (cvičící)
Garance
Mgr. Zuzana Urbánková
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen jako základní orientace studentů v tak širokém oboru jako je public relations. Cílem předmětu je předání a zprostředkování teoretických poznatků a praktických dovedností této disciplíny, která v nejširším úhlu pohledu popisuje způsoby a formy komunikace s veřejností. Největší pozornost je věnována vývoji, postupům a metodám komunikace s veřejností. Studenti jsou seznamováni také s prací různých hromadných sdělovacích prostředků, s postupy navazování vztahů s nimi a vytváření vzájemné spolupráce tak, aby v důsledku chránili sebe i organizaci či instituci, kterou zastupují. Výuka je proto založena na propojení teoretických poznatků a praktických dovedností. Opírá se o zkušenost studenta v komunikačně náročných prostředích, v nichž se student se po absolvování předmětu bude orientovat. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti skutečností, jevů, procesů z oblasti komunikace s veřejností, umí popsat historii této discipliny, umí charakterizovat její zákonitosti včetně vlivů, které na ni působí. Odborné dovednosti: Student umí adekvátně komunikovat s veřejností, je schopen přizpůsobit se náhlým změnám v náročných komunikačních prostředích, zvládá techniku krizové komunikace. Obecná způsobilost: Student je schopen komunikovat s veřejností - mimo jiné i prostřednictvím médií - jasně, stručně a srozumitelně. Umí oslovit, zaujmout a spolupracovat s médii tak, aby chránil image své osoby i firmy či instituce, kterou zastupuje, či pro ni pracuje. Ovládá rovněž řeč těla a své emoce. Je schopen verbální i nonverbální komunikace tak, aby byl, příjemci vnímám, jako partner na úrovni.
Osnova
  • 1. Public relations - předmět, vývoj disciplíny, terminologie
    2. Základní prameny a literatura.
    3. Nástin historie
    4. Public relations v konfliktních a krizových situacích, pravidla krizové komunikace
    5. Nástroje public relations
    6. Veřejní mínění, zveřejněné mínění
    7. Externí a interní public relations
    8. Vztah public relations a reklamy
    9. Účinky médií
    10. Tiskový zákon
    11. Shrnutí
Literatura
    povinná literatura
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně. Praha, 2006. info
  • JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7. info
  • BURTON, G., JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Brno, 2002. info
  • NĚMEC, P. Public relations. Komunikace v konfliktních a krizových situacích. Praha: Management Press, 1999. ISBN 80-85943-66-2. info
    doporučená literatura
  • ČELOVSKÝ, B. Konec českého tisku? Šenov u Ostravy: Tilia, 2001. info
  • Sokol, T. Tisk a právo. Praha, 2001. info
  • JIRÁK, J., ŘÍCHOVÁ, B. Politická komunikace a média. Praha: Karolinum, 2000. info
  • CHMEL Z. Propagace, PR, média. Brno: Ante, 1997. ISBN 80-902404-2-9. info
Informace učitele
V semináři budou studentům zadávány kontrolní úkoly.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.