UVSRPCP054 Public relations

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Urbánková (cvičící)
Garance
Mgr. Zuzana Urbánková
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen jako základní orientace studentů v tak širokém oboru jako je public relations. Cílem předmětu je předání a zprostředkování teoretických poznatků a praktických dovedností této disciplíny, která v nejširším úhlu pohledu popisuje způsoby a formy komunikace s veřejností. Největší pozornost je věnována vývoji, postupům a metodám komunikace s veřejností. Studenti jsou seznamováni také s prací různých hromadných sdělovacích prostředků, s postupy navazování vztahů s nimi a vytváření vzájemné spolupráce tak, aby v důsledku chránili sebe i organizaci či instituci, kterou zastupují. Výuka je proto založena na propojení teoretických poznatků a praktických dovedností. Opírá se o zkušenost studenta v komunikačně náročných prostředích, v nichž se student se po absolvování předmětu bude orientovat. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti skutečností, jevů, procesů z oblasti komunikace s veřejností, umí popsat historii této discipliny, umí charakterizovat její zákonitosti včetně vlivů, které na ni působí. Odborné dovednosti: Student umí adekvátně komunikovat s veřejností, je schopen přizpůsobit se náhlým změnám v náročných komunikačních prostředích, zvládá techniku krizové komunikace. Obecná způsobilost: Student je schopen komunikovat s veřejností - mimo jiné i prostřednictvím médií - jasně, stručně a srozumitelně. Umí oslovit, zaujmout a spolupracovat s médii tak, aby chránil image své osoby i firmy či instituce, kterou zastupuje, či pro ni pracuje. Ovládá rovněž řeč těla a své emoce. Je schopen verbální i nonverbální komunikace tak, aby byl, příjemci vnímám, jako partner na úrovni.
Osnova
  • 1. Public relations - předmět, vývoj disciplíny, terminologie
    2. Základní prameny a literatura.
    3. Nástin historie
    4. Public relations v konfliktních a krizových situacích, pravidla krizové komunikace
    5. Nástroje public relations
    6. Veřejní mínění, zveřejněné mínění
    7. Externí a interní public relations
    8. Vztah public relations a reklamy
    9. Účinky médií
    10. Tiskový zákon
    11. Shrnutí
Literatura
    povinná literatura
  • HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. Grada, 2015. ISBN 9788024750224. info
  • KŘEČEK, Jan. Politická komunikace: od res publica po public relations. Praha: Grada, 2013. info
  • HEGER, Vladimír. Komunikace ve veřejné správě. Praha: Grada, 2012. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2009. info
  • SVOBODA, Václav. Public relations: moderně a účinně. Praha: Grada, 2009. info
    doporučená literatura
  • JANOUŠEK, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8. info
  • ŠEDIVÝ, Marek, MEDLÍKOVÁ, Olga. Public relations, fundraising a lobbing: pro neziskové organizace. Praha: Grada, 2012. info
  • FREY, Petr. Marketingová komunikace: nové trendy. Management Press, 2011. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. info
  • JAHODOVÁ, Jana. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada, 2010. info
Informace učitele
V semináři budou studentům zadávány kontrolní úkoly.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021.