FVP:UPPVMK022 Somatopedie - Informace o předmětu
UPPVMK022 Somatopedie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Podstatou předmětu Somatopedie je získání základních teoretických i praktických informací ohledně této disciplíny a ohledně edukace osob s poruchami pohybu ve společnosti. Somatopedie je obor, který se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně žáků s mozkovou obrnou.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
Student umí hovořit o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením.
Student zná teoretická východiska a terminologii somatopedie.
Student umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor.
Student zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti.
Student charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí.
Student zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků.
Student zná charakteristiku mozkové obrny, její zvláštnosti a specifika.
Student zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka.
Student umí definovat deformace, amputace, malformace.
Student zná zákonitosti a podporu žáků s poruchou hybnosti v běžné edukaci a inkluzi žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.
Odborné dovednosti:
Student umí charakterizovat dítě s dětskou mozkovou obrnou a zásady práce s tímto dítětem ve škole.
Student chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR o jedince s tělesným postižením.
Student umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením.
Student vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením.
Obecné způsobilosti:
Student umí posoudit podporu a edukaci dětí, žáků a dospělých s tělesným postižením v rámci širokého spektra poruch a postižení speciální pedagogiky
Student zná konkrétní kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným postižením
Student se orientuje v dílčím speciálněpedagogických postupech a strategiích, které jsou vhodné pro osoby s tělesným postižením
Student konkretizuje somatopedii jako dílčí součást speciální pedagogy a tím její specifické zájmy a prostředky. - Osnova
- 1. Speciálně pedagogická disciplína somatopedie, její vznik, možnosti, cíle a podstata, základní terminologie.
- 2. Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickými limity.
- 3. Ontogeneze dítěte se zaměřením na motoriku, vývoj dětské motoriky a hybnosti.
- 4. Školní zralost související s tělesným vývojem dětí.
- 5. Klasifikace pohybových vad v somatopedii.
- 6. Etiologie tělesných postižení, obecná symptomatika. Nejčastější kombinace tělesného postižení.
- 7. Mozková obrna. Charakteristika dětské mozkové obrny, charakteristika dítěte s MO.
- 8. Zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s různými typy MO.
- 9. Získaná tělesná postižení po nemoci, po úraze, po amputaci.
- 10. Epilepsie a její somatické a psychologické aspekty.
- 11. Podpora a edukace jedinců s tělesným postižením v ČR.
- 12. Systém vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava; VÍTKOVÁ, Marie; VRUBEL, Martin. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0.
- JANKU, Kateřina. Kapitoly ze somatopedie. Ostrava: OU PdF, 2017. ISBN 978-80-7464-954-7.
- JANKŮ, Kateřina, HARČARÍKOVÁ, Terezie. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. První. vyd. Oftis, Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. 148 s. ISBN 978-80-7464-886-1.
- RENOTIÉROVÁ, Marie. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2007. 132 s. ISBN 978-80-244-1861-2.
- RENOTIÉROVÁ, Marie. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2002. ISBN 978-80-244-0532-6.
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty.2.vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.
- doporučená literatura
- ADAMUS, Petr. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: OU, PdF, 2017. 110 s. ISBN 978-80-7464-975-2.
- KOČOVÁ, Helena a kol. Přehled kompenzačních pomůcek u tělesného a kombinovaného postižení v dětském věku. [online][cit. 1-3-2018] Dostupné z: http://www.dumrodin.cz/res/data/038/004051.pdf
- VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
- VALENTA, Milan a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
- VOJTÍK, Petr a kol. Průvodce zdravotními pomůckami pro osoby s pohybovým postižením. 2012. [online][cit. 1-3-2018] Dostupné z:http://www.zdravotnicke-potreby-a-pomucky.cz/pruvodce-zdravotnimi-pomuckami.html.
- ŽIŽKA, Zdeněk. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Národní rada osob se zdravotním postižením. Praha. 2012. ISBN 978-80-87181-07-2.
- neurčeno
- FIALOVÁ, Ilona; OPATŘILOVÁ, Dagmar; PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 222 s. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-233-8.
- GOGOVÁ, T., HARČARÍKOVÁ, T., KRAJČÍ, P., NÉMETH, O. 2013. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených raného a predškolského veku. Bratislava: Iris, 2013. ISBN 978-80-89238-82-8.
- JANKOVSKÝ, J. 2006. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: PdF MU, 2009. ISBN 978-80-210-5030-3.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
- TUTWILER, SANDRA J. WINN. Teachers As Collaborative Partners. Routledge, 2017. ISBN 9780805839005.
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Opava: FVP SU v Opavě, 2019, ISBN 978-80-7510-340-6. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě. Dostupné na www: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=37
- Metody hodnocení
- 100% účast v seminářích je podmínkou přihlášení ke zkoušce. Úspěšné vykonání písemné zkoušky dle hodnotících indikátorů.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVMK022