OPF:MAR103S Mezinárodní marketing - Informace o předmětu
MAR103S Mezinárodní marketing
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Vaštíková (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: V tomto předmětu bude mezinárodní marketing teoreticky zdůvodněn a bude prezentovat rozvinutí a prohloubení vnitřních marketingových specifik uplatňovaných na zahraničních trzích, vznikajících z respektování zvláštností a náročnosti zahraničních trhů, správních norem, mentality národů a bližších geografických a demografických charakteristik. Rozlišení mezi přímým a nepřímým exportem, importem, zohlednění zapojených exportních organizací, prostředníků, agentů, zprostředkovatelů, průmyslových a obchodních komor. Budou zdůrazněny adekvátní metody, formy a instrumentarium mezinárodního marketingu.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika
2 Formy vstupu na zahraniční trhy
3. Mezinárodní marketingové prostředí, ekonomické prostředí a jeho hlavní aspekty
4. Právní a politické prostředí
5. Finanční prostředí v mezinárodním marketingu
6. Mezinárodní kulturní a sociální prostředí
7. Výzkum trhu v mezinárodním prostředí
8. Mezinárodní výrobková strategie
9. Strategie mezinárodní distribuce zboží
10. Strategie exportních cen
11. Mezinárodní komunikační proces
12. Organizace a řízení mezinárodního marketingu
13. Mezinárodní marketing ve službách
Obsah předmětu:
1. Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika
Definice mezinárodního marketingu. Rozdíly mezi exportem, exportním marketingem a mezinárodním marketingem. Odlišnosti mezinárodního marketingu a národního marketingu. Základní rozhodnutí v mezinárodním marketingu, motivy internacionalizace.
2. Formy vstupu na zahraniční trhy
Charakteristika jednotlivých forem vstupu na zahraniční trhy. Přímý export, nepřímý export. Výroba v tuzemsku a v zahraniční - s přímými a bez přímých investic.
3. Mezinárodní marketingové prostředí, ekonomické prostředí a jeho hlavní aspekty
Souhrnná charakteristika a členění marketingového prostředí. Globální ekonomika a hlavní subjekty mezinárodních ekonomických vztahů. Údaje pro vypracování ekonomického tržního potenciálu. Nadnárodní podniky a jejich charakteristika.
4. Právní a politické prostředí
Právní aspekty vstupu na mezinárodní trhy. Typy právního systému. Mezinárodní smlouvy a dohody, nástroje obchodní politiky. Vláda a politický systém. Politická rizika.
5. Finanční prostředí v mezinárodním marketingu
Opatření v oblasti finanční politiky a devizového režimu. Potřeba kapitálu v mezinárodním marketingu. Zdroje financování. Finanční rizika a management finančních rizik.
6. Mezinárodní kulturní a sociální prostředí
Kultura a její elementy. Analýza jednotlivých částí kulturního prostředí. Zvláštnosti obchodního jednání se zahraničními partnery.
7. Výzkum trhu v mezinárodním prostředí
Volba zahraničních trhů a jejich segmentace. Selektivní model výběru trhu. Výzkumný proces a jeho etapy. Zdroje sekundárních dat. Analýza a inventarizace primárních informací. Specifika výzkumného procesu v mezinárodním obchodě.
8. Mezinárodní výrobková strategie
Faktory ovlivňující rozhodování o výrobkové strategii. Životní cyklus výrobků. Adaptace. Standardizace.
9. Strategie mezinárodní distribuce zboží
Faktory výběru distribučních kanálů. Distribuční strategie. Dodací parity. Logistika v mezinárodním marketingu.
10. Strategie exportních cen
Typy cen v mezinárodním obchodě. Tvorba cen. Cenová politika a její cíle.
11. Mezinárodní komunikační proces
Etapy komunikačního procesu. Prvky komunikace a jejich charakteristika. Tvorba komunikačního mixu.
12. Organizace a řízení mezinárodního marketingu
Manažer v mezinárodním marketingu. Typy struktur mezinárodně činných podniků. Plánování, řízení a kontrola.
13. Mezinárodní marketing ve službách
Členění služeb podle WTO (Světová obchodní organizace). Formy mezinárodního marketingu služeb. Základní pravidla a normy v mezinárodním marketingu služeb.
Využití elektronických médií:
V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci mohou být využívána elektronická média.
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. V průběhu semestru bude psán kontrolní test. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu a absolvování kontrolního testu, jejichž hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/MAR103S