MARBKMVS Marketing veřejného sektoru

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Miroslava Vaštíková (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Vaštíková
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
( MARBKMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing ) && ( MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing )
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Marketing veřejného sektoru je seznámit posluchače se základními marketingovými pojmy, které vycházejí především z marketingu služeb, marketingu obcí a marketingu neziskových organizací. Protože veřejný sektor zahrnuje celou řadu odvětví a oborů, je zapotřebí zde nalézt jejich společného jmenovatele a tím je poskytování služeb. Posluchači budou seznámeni, jak lze jednotlivé marketingové nástroje a strategické postupy, z nichž vychází marketing služeb, aplikovat na základní odvětví veřejného sektoru.
Osnova
  • 1. Charakteristika veřejného sektoru
    2. Marketingový přístup ke službám
    3. Strategické marketingové plánování
    4. Marketingový výzkum
    5. Produkt a kvalita služeb veřejného sektoru
    6. Cenová politika
    7. Distribuce služeb veřejného sektoru
    8. Marketingová komunikace ve veřejném sektoru
    9. Lidé
    10. Úloha materiálního prostředí
    11. Aplikace postupu při procesech poskytování služeb ve veřejném sektoru
    12. Partnerství veřejného a soukromého sektoru
    13. Marketingový kontroling veřejného sektoru
    1. Charakteristika veřejného sektoru: Vymezení veřejného sektoru v rámci národního hospodářství. Veřejný sektor a jeho role při uspokojování potřeb. Subjekty poskytování veřejných služeb.
    2. Marketingový přístup ke službám: Charakteristika služeb. Základní vlastnosti služeb. Marketingový mix ve službách. Specifika služeb územních samosprávních orgánů a vybraných odvětví veřejného sektoru.
    3. Strategické marketingové plánování: Analýza marketingového prostředí - aplikace pro vybrané odvětví veřejného sektoru. Obecný postup tvorby marketingových plánů. SWOT analýza.
    4. Marketingový výzkum: Postup marketingového výzkumu. Sekundární a primární marketingový výzkum. Informační zdroje.
    5. Produkt a kvalita služeb veřejného sektoru: Rozhodování o produktu veřejného sektoru. Princip poskytování veřejných služeb. Omezující faktory poskytování veřejných služeb. Metody hodnocení kvality veřejných služeb.
    6. Cenová politika: Zásady financování veřejného sektoru. Specifika rozhodování o cenové politice ve vybraných odvětvích veřejného sektoru.
    7. Distribuce služeb veřejného sektoru: Zásady rovnosti k přístupu ke službám veřejného sektoru. Přímé a nepřímé distribuční kanály. Kritéria výběru efektivního distribučního kanálu. Role umístění poskytovatele veřejných služeb.
    8. Marketingová komunikace ve veřejném sektoru: Nástroje marketingové komunikace. Strategie marketingové komunikace. Specifika marketingové komunikace ve vybraných odvětvích veřejného sektoru.
    9. Lidé: Úloha lidí při poskytování služeb veřejného sektoru - poskytovatelé a příjemci veřejných služeb. Specifika lidského faktoru při poskytování služeb v neziskových organizacích veřejného sektoru.
    10. Úloha materiálního prostředí: Členění materiálního prostředí na základní a periferní. Jaké prvky tvoří materiální prostředí veřejných služeb. Problémy cíleného řízní působení materiálního prostředí. na člověka.
    11. Aplikace postupu při procesech poskytování služeb ve veřejném sektoru: Možnosti zvýšení produktivity při poskytování veřejných služeb. Marketingové metody řešící kapacitní a časový nesoulad poptávky a nabídky veřejných služeb.
    12. Partnerství veřejného a soukromého sektoru: Public Private Partnerships - metoda PPP. Zahraniční zkušenosti s metodou PPP v oblasti veřejných investic a veřejných služeb. Marketing vztahů.
    13. Marketingový kontroling veřejného sektoru: Rozdíl mezi kontrolingem a kontrolou. Funkční a institucionální hledisko kontrolingu. Ukazatelé a nástroje marketingového kontrolingu.
Literatura
    povinná literatura
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9. info
  • REKTOŘÍK, J. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru (vybrané kapitoly). Praha: Ekopress, 2007. ISBN 978-80-86929-29-3. info
  • OCHRANA, F. Manažerské metody ve veřejném sektoru. Praha: Ekopress, 2007. ISBN 80-86929-23-X. info
    doporučená literatura
  • TROSS, O. Implementation of a City Marketing Strategy. Giessen: Grin Verlag Ohg., 2007. ISBN 978-36-387-0975-0. info
  • MATOUŠEK, O. a kol. Sociální služby. Legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9. info
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - distanční opora. Karviná: SU OPF Karviná, 2006. ISBN 80-7248-386-2. info
  • JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing měst a obcí. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-750-8. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
průběžný test, zápočtový test
AktivityNáročnost [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž74
Přednáška6
Zápočet30
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013.