CVABPEN2 Cizojazyčná příprava AJ 2

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Krystyna Heinz (cvičící)
Mgr. Martina Chylková (cvičící)
PhDr. Janusz Karpeta, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Svatopluk Staniek (cvičící)
Garance
Mgr. Martina Chylková
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Marketing and selling ? Sales versus marketing
    The role of sales and marketing. The difference between sales and marketing. Smarketing. Comparatives and superlatives. Countable and uncountable nouns.
    2. Marketing and selling ? advertising
    Marketing activities. Sales activities. Collocations relating to advertising. Persuading. Expressions for persuading. Selling changes. Giving reasons and results. Presentation relating to a marketing plan.
    3. Entrepreneurship ? Entrepreneurs
    Starting a company. Entrepreneurs? stories. Buying into business. Modal verbs. Verb patterns. Suggestions. Interrupting. Problems and solutions. Gathering product and market information. Making decisions.
    4. Entrepreneurship ? Business organization and people
    Types of organization. Vocabulary relating to people in business. Collocations relating to enterprise finance. Meetings. Expressions for meetings. Agendas and minutes. Putting information into minutes format. A meeting relating to starting a company.
    5. Business costs ? Cutting costs
    Personal and business budgets. Fixed costs, variable costs, investments. Cost-cutting and its consequences. Money loses. Future forms and first conditional. Time expressions. Negotiating. Expressions for negotiating. Negotiation relating to the sale of a company.
    6. Business costs ? Profit, loss and payment
    Vocabulary relating to financial performance. Expressions relating to payment terms. Asking for payment. Identifying threats and promises. Identifying level of politeness.
    7. Global trade
    International franchising. A franchise investment. Collocations relating to franchising. Expressions used in scheduling. Present perfect tense. Giving updates and handling questions.
Literatura
    povinná literatura
  • KARPETA, J. Business English 2. Karviná: SU OPF, 2014. ISBN 78-80-7248-832-2. info
  • ALLISON, J. and P. EMMERSON. The Business Pre-intermediate, Student´s book. London: Macmillan, 2014. ISBN 978-0-230-43780-7. info
    doporučená literatura
  • CHYLKOVÁ, Martina. English Grammar Workbook (Professional English 1-3). Karviná: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2015. ISBN 978-80-7510-171-6. info
  • TURNBULL, J., 2015. Oxford Advanced Learner´s Dictionary. Oxford Advanced Learner?s Dictionary, 2015. ISBN 978-0-19-479879-2. info
  • VINCE, M. New Intermediate Language Practice with key. Macmillan Education, 2007. ISBN 9781405007689. info
  • ASPINALL, T. and G. BETHEL. Test your business vocabulary in use. Cambridge: CUP, 2007. ISBN 987-0-521-53254-9. info
  • Bürger, J. Velký ekonomický slovník anglicko-český/ česko-anglický. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7238-639-0. info
  • MURPHY, R. English Grammar in Use. 3rd Edition. Cambridge: CUP, 2006. ISBN 0521537622. info
  • DYNDA, A. a E. DYNDOVÁ. Česko-anglický obchodní poradce. Praha: Pragoeduca, 2004. ISBN 80-7310-017-7. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Požadavky na studenta: docházka na semináře, průběžné testy.
Hodnotící metody: účast a diskuze na seminářích (10 % hodnocení), průběžný ústní test (15 % hodnocení), průběžný písemný test (15 % hodnocení), závěrečný zápočtový test (60 % hodnocení).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, léto 2019, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.